maandag 29 juli 2013

Onverwacht experiment.

Soms lopen dingen anders dan je je had voorgenomen. Dit overkwam mij zaterdag. Na heel wat twijfel, zal ik zaterdag of zondag opnieuw verven, hakte ik de knoop door en het werd zaterdag.
Terwijl ik bezig was, brak het noodweer los en koelde het buiten aardig af. Eigenlijk had ik nog rekening gehouden met temperaturen tot, of misschien over, de 31 graden Celsius. Waar laat ik nu mijn verflappen, want ze hebben wel een warme temperatuur nodig? Gelukkig blijft Henk zijn kamertje lang warm, dus daar de lappen neer gehangen, in de huiskamer was het nog steeds 28,4 graden, in dit kamertje was het misschien nog wel een graadje warmer. Ondertussen wilde ik de lappen andersom verven dan laatst, toen waren de groene lappen voorbewerkt met de soda/zout oplossing en de rode lappen niet.
Waarschijnlijk door de warmte begon ik met de verkeerde kleur, zodat alle lappen voorbewerkt moesten worden. Nu ik ze uitgespoeld heb ben ik er zeer tevreden mee, de tekening in de stof is intenser. Daarom de 2 series maar onder elkaar gelegd voor de overeenkomsten/verschillen.
De onderste serie is eerder geverfd en daar zit toch iets verschil in.
Hier is de onderste serie eerder geverfd, toen met 1 ml verschil geverfd, nu met 2 ml verschil. Ik denk dat nu de series wel voldoende zijn om mee aan het werk te gaan.
Deze bonuslap is ontstaan door met een voorbewerkte lap mijn werkoppervlak schoon te maken, de vochtige lap is zo in een zakje gegaan en is er verrassend uitgekomen.

6 opmerkingen:

Marrie-jette zei

Lieve Aart je kan zonder warmte ook heel goed verven!Kijk maar naar het sneeuwverven daar komt toch ook geen warmte aan te pas?
Ik stop mijn lapjes met verf en soda ash wel eens in de diepvries,worden prachtig!

Hannie de Beer zei

Zo zie je dat door je vergissing toch een hele mooie serie is ontstaan, al was het extra werk! En inderdaad zonder warmte kun je ook verven, maar met warmte gaat het vlugger?
In elk geval heb je nu een prachtige serie voor je project!

els zei

Nu heb je inmiddels toch wel een serie hele mooie lappen. Ben erg benieuwd hoe die verwerkt gaan worden. Succes.

mia zei

Mooie kleuren zijn het, eigenlijk kijk ik nooit naar warmte of zo, wel naar de tijd meestal een 24 uur als ik mijn nieuwsgierigheid kan bedwingen.
Maar die laatste schoonmaaklap is helemaal top.

Leny Huneman zei

Vol bewondering heb ik naar je verfresultaten gekeken.
Daar kun je beslist veel mee doen.
Het soplapje is een snoepje.

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

De laatste lap is vast de mooiste. en het maakt nieuwsgierig wat er allemaal mee gemaakt wordt.