vrijdag 23 augustus 2013

Even testen!

Om goed beslagen voor de dag te komen, moet je af en toe wat uittesten. Laatst meldde ik dat ik kerkramen op de ondergrond van de testlap heb genaaid. Het materiaal waar ik de kerkramen op had getekend scheurde niet zo makkelijk weg, er bleven teveel vezels onder het naaigaren zitten.
Dat leverde weer denkwerk op en nu denk ik dat ik het gevonden heb. Ik heb een rol kalkpapier gekocht van 75 cm breed en 20 meter lang, ik heb wel een blok met dit papier, maar dat is in de maat A4, dus te klein. Kalkpapier wordt gebruikt door architecten om daar hun ontwerpen op te tekenen. Ik heb een kerkraam hierop getekend en vastgespeld op de ondergrond en toen begon het spannende werk. Het spannende is of ik er met de BSR-voet op kan werken, maar dat ging prima.
Het volgende spannende moment is het losscheuren van het kalkpapier, dat ging ook prima, maar ik heb nog wel aandachtspunten gevonden om het de volgende keer beter te doen. Deze proeflap heb ik ook gebruikt om te kijken of het ontkleuren goed zou gaan, het resultaat kun je op de ondergrond zien. Een vraag die ik had was, met welke kleur garen ga ik naaien? Moet het iets donkerder zijn dan de ondergrond, of kan het ook een totaal andere kleur zijn? Op deze ondergrond heb ik met een petrol kleurig garen genaaid, door de ondergrond wordt de kleur iets afgezwakt. Deze kleur bevalt me wel!!

6 opmerkingen:

simone zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
simone zei

Als je van achter naar voren naait, d.w.z. het papier aan de achterkant en dus vanaf de achterkant je patroon op de stof naaien, is het niet zo heel erg als er een snippertje papier achterblijft. Het heeft nog een voordeel: je trekt de steken die niet zo vast zitten naar achteren dus aan de voorkant geen lusjes.

Anoniem zei

Mooi werk Aart en goeie tip van Simone!

Hannie de Beer zei

Mooi gedaan, zo. Zelf werk ik altijd met tekeningen op de achterkant, zoals Simone al schreef. Dan aan de voorkant nog de details ,en meer stiksels eroverheen. Zo deden we het bij de Duikvlucht!

els zei

Je bent lekker bezig. Zo te zien wordt het mooi.
Bedankt voor de tip.

Liesbeth Wessels zei

Leuk, weer een idee om uit te proberen. groeten van liesbeth