zondag 11 augustus 2013

Reizen.


Het heeft even geduurd, maar ik ben er nog wel! Het warme weer zorgde voor niet zo veel actie, een mooie gelegenheid om dingen voor te bereiden.
Zo ben ik bezig met de voorbereidingen voor een quiltje met het thema reizen, voor de Art Quilt groep Oost. De opbouw is verzonnen en genoteerd in een document, kopieën die ik misschien nodig heb zitten in een map enz. enz.
De ondergrond wil ik opbouwen door repen geverfde stof te scheuren en op een ondergrond van stof en vliesofix te strijken en dan rechte lijnen te naaien met de BSR-voet, zodat de naailijnen op de stof komen te liggen. Daarom eerst uitgeprobeerd of dit een goede optie zou kunnen zijn, daarvoor heb ik 4 lappen stof genomen, verschillend van kleur. Met verschillende kleuren garens is er gewerkt, de kleur nummers staan onderop de lap.

Daarna was het de beurt aan de kerkramen, daarvoor zijn foto's uitgeprint, genomen tijdens onze vakantie van laatst. Op de kopieën heb ik lijnen getekend, om de grote vormen van die ramen weer te geven. Het zijn de ramen van het kloostercomplex in Batalha - Portugal.

Over het raam wilde ik nog 2 ramen zetten, met andere kleuren garens.

Het eerste raam, met het groene garen, had ik op patroon papier getekend, op de ondergrond gespeld, gequilt en daarna het papier verwijderd. Er blijven dan nog kleine stukje papier onder het garen zitten, dus voor de 2 andere ramen heb ik stik en trek als basis genomen en deze met rood en oranje garen gequilt. Voor het raam met het groene garen dat op patroonpapier was getekend, moest ik overschakelen op de stopvoet, want mijn BSR-voet wilde niet goed werken op de papieren ondergrond. De BSR-voet werkt wel weer goed op de stik en trek ondergrond.
Helemaal tevreden ben ik er nog niet mee, maar dit is een voorstudie, daarom staan de garennummers bij de ramen vermeld.

3 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Een uitstekend begin Aart! Zo krijgen we al een indruk.

els zei

Mooie kleuren en goeie start. Die drie ramen over elkaar vind ik een mooie compositie.
Wat is stik en trek trouwens?

Yvonne zei

Ik ben benieuwd naar meer.....