dinsdag 23 september 2014

Project Sieboldhuis Leiden.

Een tijdje terug heb ik me opgegeven voor een 'cursus', die we hebben omgedoopt tot 'project', van het Stidoc (Stichting Textiel Informatie & Documentatie Centrum) in het Sieboldhuis in Leiden. Eén van de doelstellingen van dit project is het samenwerken tussen de deelnemers uit de verschillende disciplines.
In het Stidoc zijn vertegenwoordigd: • Landelijke Organisatie Kant Kunst Nederland (LOKK)
• MERKwaardig, Vereniging Liefhebbers Merklappen
• Nederlandse Kostuumvereniging
• Quiltersgilde
• Stichting Museum de Kantfabriek
• Vrouwen van Nu
• Weefnetwerk
In Mei 2015 zullen de resultaten te zien zijn in het Japanmuseum Sieboldhuis te Leiden, tijdens het  Textielfestival.
Gisteren was de eerste bijeenkomst en hebben we kennis gemaakt met de collectie van het Japanmuseum, heerlijk om op een dag dat het museum gesloten is hier rond te struinen.
Eerst hebben we kennis gemaakt met elkaar, ieder had een foto meegebracht van zijn/haar werk. Wat is het leuk om al die verschillende werken van de verschillende disciplines te zien, al weet ik niet wat dubbelweven met 8 schachten is.
Het museum toont werk wat verzameld is door Siebold. Wat hij verzamelde is ondergebracht in diverse musea o.a het Volkenkundig museum en Naturalis.
Nu is het mijn taak om me te verdiepen in datgene wat ik gezien heb en wat me inspireerd, te verzamelen en een idee te krijgen wat ik wil gaan maken.
Het leuke was dat we mochten fotograferen, wat niet zo eenvoudig was met spiegelende ruiten en open deuren, waar daglicht vandaan kwam. Hierboven is bijvoorbeeld zijden borduurgaren te zien, waarmee  kimono's werden versierd.
Vaak werden schaal modellen naar Nederland gestuurd, hier bijvoorbeeld hoe een boer zich kleed ( met mijn schaduw op de achtergrond).
Dit project wordt geleid door Marijke Schurink.



5 opmerkingen:

Nienke zei

Leuk Aart, heel benieuwd wat er uit gaat komen, Marijke is een prettige en goede coach!

Hannie de Beer zei

Een bijzonder project lijkt me! Het Sieboldhuis is een inspirerende plek, ik,was er al enkele malen voor een aparte expositie. Veel succes!

Cobi zei

wat klinkt dit als een leuk project. ben nog niet in het sieboldthuis geweest al kom ik er wel langs als ik naar de hortus ga. ook een mooie combinatie van disciplines. dat gaat hele mooie werken opleveren!

els zei

Bijzonder project. Wat fijn dat je de kans kreeg om rustig te kunnen kijken en fotograferen. Ben benieuwd naar de resultaten.

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Het Sieboldhuis is heel speciaal en vaak prachtige tentoonstellingen. Ik was er zondag vlakbij voor de TT in het rijksmuseum van Oudheden over de vroege middeleeuwen maar geen tijd voor meer TT's. Ben benieuwd wat er uit het samenwerkings project gaat komen.