zaterdag 12 februari 2011

Moerbei bast.

Toen ik donderdag plannen kreeg met moerbei bast, had ik wel mijn vragen, ik stelde die op het artquilt forum en sloot weer af. Daarna dacht ik, wat ben je toch een rund, ga het gewoon zelf proberen. Nu heeft het zakje met moerbei bast en verf de hele donderdag avond en een deel van de vrijdag morgen op de verwarming gelegen. Ik heb het uitgespoel en weer in lauw water gezet met een klein beetje fixatie en wasmiddel erbij gedaan. Toen dat een uurtje had gestaan, ik keek er wel elke keer naar toen ik de was stond te strijken, heb ik het uitgespoeld. Soms moet je jezelf belonen na hh-werk. Nu hangt het op een wasrekje op te drogen, omdat het daar donker is, moest ik flitsen, maar dat geeft weer een spookachtig beeld op de foto.
P1030011.JPG
De blauwe kleur is wel erg leuk. Via de antwoorden die ik kreeg op mijn topic op het artquilt forum, denk ik wel dat ik er goed aan heb gedaan om de moerbei bast in de soda-ash/zout oplossing te zetten. Ook had ik Janine en Peter van http://www.mijn-eigen.nl een mail gestuurd met de vraag hoe de bast te verven was. Het antwoord was, dat de bast een cellulose weefsel is en daarom zou de soda-ash/zout oplossing niet werken, maar toen stond de bast al in de oplossing, nog gekker het lag al in een zakje op de verwarming met verf in te trekken. Op goed geluk dan maar, wie niet waagt, die niet wint is het spreekwoord toch?
P1030009.JPG
Donderdag avond heb ik ook nog een groot uur achter de naaimachine gezeten om de quilt intensief te quilten, ik vind dit altijd lekker om te doen, maar na een uur moet je toch wel stoppen. Je ogen moeten even uit focussen en die ogen zijn vermoeid geraakt. Intensief quilten is intensief werk. Maar er staan nu 2 banen in de quilt die wat donkerder zijn geworden door de kleur garen die ik gebruikt heb ( donker groen ). Daardoor geeft het effect aan de ondergrond en wat meer diepte aan de boom.
Ik ben nog aan het dubben of ik vandaag naar de Quilt en Patchworkdagen ga in Vijfhuizen of morgen. Morgen heb ik meer kans om artquilters tegen te komen, dat is ook wel zo gezellig, om elkaar eens in het wild tegen te komen.

6 opmerkingen:

Suus zei

De kleur van de moerbeibast is erg mooi geworden, goed gelukt dus. Het donker groen op de quilt doet het ook erg goed.

Liesbeth Wessels zei

Prachtig blauw, het ziet er geweldig uit. groet liesbeth

marjolijn zei

Ja, goed gelukt hoor, die moerbeibast. Het quilten geeft echt iets extra's aan de quilt. Er ontstaat inderdaad diepte. Wordt mooi!

conny's quilts en creaties zei

De foto van de moerbeibast is al een kunstwerkje op zich, mooi experiment, de kleur is erg mooi geworden.

Anoniem zei

Ook ik had een beetje moeite met de wolken, maar nu weet ik zeker dat het goed komt. Hij wordt prachtig en wat ga je snel!!
Groet, Ineke

christina zei

Je moerbeiblad wordt prachtig. Het is toch maar goed dat je je eigen instinct gebruikt hebt