donderdag 1 september 2011

Nieuwe verflap.

Gisteren ben ik maar eens begonnen aan een nieuwe verflap, nu maar één, om het één en ander uit te proberen.
P1030558.JPG
Ik had al een paar dagen geleden printpasta of zeefdrukpasta gemaakt. Beide namen worden gebruikt, maar zijn hetzelfde. Ik heb de pasta gemaakt met Soltose C-5, Ureum, Metafosfaat en koudwater, kijk voor de juiste verhoudingen op de site van STV,http://www.stoftotverven.nl/epages/61972077.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61972077/Categories, in de linkerkolom klikken op gebruiksaanwijzingen. Deze pasta kan na 1 uur na aanmaak gebruikt worden, maar het is beter om het een nacht over te laten staan. Mijn aangemaakte pasta stond al een paar dagen en ik heb een halve liter water gebruikt. Van die halve liter heb ik 4 bakjes gevuld met ieder 100 gram pasta, bij 3 bakjes heb ik procion MX verfstof gemengd, in het 4e bakje heb ik etspoeder gemengd. Dit etspoeder is een ontkleurder en ga ik later gebruiken. Eerst heb ik de lap geverfd zoals hierboven te zien is, dat heeft een tijdje aan het rek gehangen om te drogen, dat ging met het weer van gisteren een stuk beter als met het vochtige weer afgelopen vrijdag.
P1030559.JPG
Ik werk niet graag met handschoenen aan, maar met dit werk moet dat wel, anders hebben je handen alle kleuren van de regenboog. Dat is op zich nog niet zo erg, maar dit blijft een paar dagen zichtbaar. De laatste keer dat ik bij de mondhygiëniste was heb ik haar gevraagd naar de handschoenen waar zij mee werkt. Ook heb ik uitgelegd wat ik voor hobby had, ik ging naar huis met een zakje handschoenen. Het loont af en toe om je mond open te trekken, het levert weleens wat op. Tot nu toe bevallen ze me prima, volgende week heb ik een afspraak bij de tandarts, dus probeer ik een hoeveelheid te bestellen. Na het drogen heb ik cirkels getrokken met kinderlijm, wat wateroplosbaar is.
P1030560.JPG
De lijm moet goed drogen voor ik weer verder kan. Tussen de lijnen van de cirkels heb ik coldwax opgebracht met een kwast. Het is de bedoeling om er met blauw en groen overheen te gaan schilderen en daarna maar afwachten wat het resultaat is na het strijken en wassen. Wordt vervolgt!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi Aart.
Leuk om zo het vervolg van de mooie lappen te lezen.Geweldig he die mooie verfschuur bij Nienke?Ik reageer niet zo vaak maar lees je wel elke dag!
Groeten Marrie-Jette.
(die handschoenjes kan je ook bij een drogist of verfwinkel kopen.De Aldy of de Welkoop heeft ze ook wel)

Liesbeth Wessels zei

Goed om het nog eens stap voor stap uit te proberen. Een eerste keer zit je in een roes van doen, en nieuwsgierigheid. Ik heb niet alle stappen vast gelegd en kan ook niet alles van mijn lappen terughalen. groeten van liesbeth

Elly Wijnen zei

Ben benieuwd!

vilterietje zei

??????????????ben benieuwd naar de kleuren die ontstaan gaan:)
ps: de post kan morgen pas verzorgd worden. mijn kleinzoon is vandaag hier en blijft logeren. dit weekend gaat ie echt op de post!!!!

Shirley zei

Wat leuk om zo te spelen, mijn moeder las ook ergens over ijsklontjes verven op stof, en ze kon haast niet wachten om het uit te proberen. Verven kan je doen tot je 80e en nog veel langer, hoop ik.