dinsdag 10 april 2012

Verfdagje!

Aanstaande vrijdag komt de Art-quilt groep Oost weer bij elkaar, het onderwerp is dan Tyvek.
P1040226.JPG
Dat moest wel even voorbewerkt worden middels verf, een heerlijk werkje voor zo’n regenachtige tweede paasdag. Om bovenaan te beginnen: dit vel tyvek is deppend geverfd met acrylverf van het merk Amsterdam, na het verven is er met een Edding stift lijnen getrokken en vormen op getekend. Met de klok meedraaiend zien we tyvek wat geverfd is met Stewart Gill verf, een hele lichte kleur, daarna is er gestempeld met Stewart Gill verf en daar overheen gestempeld met een zilverkleurige verf die ik kocht bij Tiger. De volgende is Tyvek geverfd met Talens decorfin kleur kopen en goud.
P1040227.JPG
Het tweede vel wat gestempeld is, is aan de andere kant geverfd met Stewart Gill verf kleur Byzantia illuminata en seraphym. We zullen in deze vellen gaan knippen en daarna zal het met warmte gesmolten worden. Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen worden, laat ik maar even wachten tot vrijdag!

Het materiaal op de volgende foto’s is papieren Tyvek, ooit gekocht op een beurs bij Zijdelings. Wat het verschil zal zijn tussen deze twee soorten Tyvek is me onbekend, we zullen het ontdekken.
P1040228.JPG
Op de foto hieronder laat ik één vel even wat duidelijker zien, ik hoop dat het te zien is op de foto, maar het papieren Tyvek is hier geverfd met acrylverf, na het verven heb ik het gelijk gedept met een keukenpapiertje om een egale kleur te krijgen, daarna is op het roze gedeelte een glitterlijm gesmeerd, spannend om te ontdekken wat het resultaat zal zijn.
Op
P1040229.JPG
de foto hieronder ligt rechtsboven een vel papieren tyvek, geverfd met Talens decorfin kleur koper en goud. Onderaan zien we papieren tyvek, geverfd met talens decorfin transparante textielverf in de kleuren geel, rood, groen en blauw. Na het verven is ook dit vel gedept met keukenpapier, voor een egaal effect. Daarna had ik nog een materiaal liggen, waar ik de naam niet van weet, het is geverfd met Stewart Gill verf in strepen
P1040230.JPG
, de verf trok er wel gelijk in, misschien zet ik hier nog een screen printing overheen. Dat blijft niet zo na het versmelten, maar het kan voor mooie effecten zorgen. Voor diegenen die zich afvragen wat Tyvek voor materiaal is het volgende. Tyvek is een non-woven materiaal dat uit polyethyleen draden is samengesteld, door middel van warmte en druk wordt het tot een stof samengeperst. Hoe dat met de papieren versie gaat is mij onbekend. Je hebt diverse diktes, dunner tyvek is soepeler, dikker tyvek is minder soepel. Er zijn diverse toepassingen voor tyvek, er worden enveloppen, vliegers, boekomslagen van gemaakt, ook de welbekende witte pakken, die je ziet als de recherche en de asbestopruimers aan het werk zijn, zijn gemaakt van tyvek. Als ik ze op televisie zie, roep ik dat ze hun pakken bij mij kunnen afleveren. De eigenschappen van tyvek zijn een tussenvorm van papier en stof, je kunt het knippen, verven, naaien en vervormen, het rafelt niet en is wasbaar. Het enige wat niet met Tyvek kan is scheuren!                                                         
Nu ga ik snel mijn troep opruimen, anders kunnen we straks niet eten, de hele eetbar staat vol!

3 opmerkingen:

Joke Hardenbol zei

Het verschil tussen "papier" Tyvek en "textiel" Tyvek is vooral dat het resultaat grover is. De "blazen" zijn groter. En het is steviger natuurlijk.
Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Hannie de Beer zei

Leuk zo, die experimenten met allerlei soorten verf! En net wat Joke zegt: Papier tyvek is veel stijver en moeilijk te verhitten, maar het is wel mogelijk om te weken en uit elkaar te halen. In textielplus heeft er een hele verhandeling over dit materiaal in gestaan. Ik zal proberen om het te scannen en toe te sturen.

christina zei

Kijk, dit vind ik leuk. Ben heel benieuwd naar de verschillen