woensdag 8 oktober 2014

Leiden 2e bijeenkomst.

Gisteren was er de 2e bijeenkomst in Leiden in het kader van het Textielfestival 2015 in samenwerking met het Stidoc. We hebben ons laten inspireren door het Japanmuseum het Sieboldhuis op het Rapenburg in Leiden. Deze keer kwamen we bijeen in Galerie/café Leidse Lente aan de Haagweg.
We werkten in een heerlijk grote ruimte met veel licht, met tafels op wieltjes die samengevoegd en los van elkaar gezet konden worden. Eerst is het huiswerk besproken, waar we ons door hebben laten inspireren en wat we ermee gedaan hebben, ik denk nog 2 richtingen uit en ga me hier verder in verdiepen. Daarna kregen we een workshop, waarbij we uit onze inspiratie een vorm tekende op papier en dat werd later overgebracht op linoleum. De vorm werd met gutsjes uitgesneden zodat we onze linosnede konden gaan afdrukken.
Dit porseleinen schaaltje was mijn inspiratie voor gisteren.

En dit is mijn linosnede geworden. Drukken kun je op 2 manieren, diepdruk en hoogdruk. Voor diepdruk en voor hoogdruk zijn hier de afbeeldingen te vinden. Drukken doe je met drukinkt, ik heb 2 afdrukken gemaakt op papier, waarvan hieronder één met drie kleuren.

Een ander is met zwarte drukinkt gemaakt op stof.
Of ik dit ga gebruiken is nog niet bekend, het proces is in werking, maar deze techniek kan een aanvulling zijn voor het uiteindelijke werk of voor volgende werken.
Nu heb ik een doosje met gutsjes in de kast liggen, maar nog nooit gebruikt, het wordt nu weleens tijd om daar toch eens mee aan de slag te gaan, zeker nu ik dit een keer gedaan heb.

Op de vragen omtrent Brusho kom ik binnenkort terug!

2 opmerkingen:

els zei

Het is een hele mooie, bruikbare lino geworden. Als je hem nu niet gebruikt dan zeker toch voor een ander werk denk/hoop ik.

Hannie de Beer zei

Een prachtige lino! Je zult die zeker eens gaan gebruiken!