vrijdag 11 maart 2011

Verdere afronding.

Het afronden van een quilt kan nog best wat problemen met zich meebrengen. Ik wilde nog een lap tekst toevoegen en had dat op beige stof geborduurd met de naaimachine. Toen ik de quilt op maat had gesneden bleken de tekst gedeeltes niet echt te passen en eigenlijk vond ik de beige stof veel te zwaar aan de onderkant van de quilt. Raar hé, dat een lichte stof te zwaar zou kunnen zijn.
P1030053.JPG
Daarom ben ik laatst bezig geweest met het strijken van stroken transferverf op Lutrador. Dat was wel leuk geworden, dat vlekkerige, maar de Lutrador was nog te licht. Ik ben toen aan de gang gegaan met trapsuutjesverf en veel water. De kleur van de Lutrador kwam toen redelijk overeen met het groen van de landerijen. Uit de reacties op de berichten en de reacties die ik kreeg op het art-quiltforum werd me aangeraden om uit de vrije hand te gaan schrijven met naald en draad van de naaimachine. Ik heb proefjes gemaakt, maar die vielen tegen, ik gebruik voor verschillende letters ook verschillende varianten. Ik ben toch met de naaimachine gaan borduren, omdat het ook veel tekst was! Voor kleine dingetjes met de maximum grootte van een A4 ga ik het wel proberen om uit de losse pols de woorden te schrijven, maar dit is iets te veel. Ik heb hierboven een foto geplaatst van de geverfde Lutrador, daar heb ik met een B potlood lijnen op getrokken met een afstand van 1,5 cm. Door het voetje van de machine langs de lijn te laten lopen kwamen de letters mooi in het midden terecht. Nadat de tekst klaar was heb ik gisteren op de lijnen de Lutrador doorgesneden, zodat ik stroken kreeg. De stroken zijn nu aan de boven- en onderkant op de ondergrond genaaid. Ik ben dus weer een stap verder gekomen. Voor het geheel moet nog even gewacht worden, die publiceer ik pas later. Erg hé, om jullie zo aan het lijntje te houden!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Het lijkt wel een soap. Iedere keer een vervolg, maar uiteindelijk weet je nog niks. Je houdt de spanning er wel in.
Groet, Ineke

christina zei

Daar heb je goed over nagedacht om eerst de lijntjes te tekenen en als uitgangspunt te gebruiken voor je tekst.

yvon zei

lim opgelost Aart. Als ik veel tekst heb dan maak ik op de computer een mooi ontwerpje en print dan de tekst op een passende stof. Zo kun je de letters net zo groot maken als je wilt en ook het lettertype aanpassen.