woensdag 9 mei 2012

Geluk!?

Ik wil ‘s ochtends nog weleens een bad nemen om heerlijk ontspannen aan mijn dag te gaan beginnen, als ik dan ik bad lig, lig ik telkens weer naar een emmertje te kijken waar ik maanden geleden zijde in heb geverfd. Elke keer vraag ik me weer af of de verfstof nog werkzaam zou zijn, verfstof waaraan soda-ash aan is toegevoegd verliest na een paar uur al zijn kracht. Maar als je zijde verft gebruik je azijn, zijde kan niet tegen soda-ash en is van een andere herkomst. Katoen is van plantaardige herkomst en zijde van dierlijke herkomst.
P1040350.JPG
Maandagmorgen heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken en 2 lapjes gevouwen en afgebonden met dikke elastieken, het emmertje geopend, even doorgeroerd en de 2 stukken stof in het verfbad gezet. Eigenlijk kun je de lappen na 2 uur uit het verfbad halen, maar ik was ze weer eens vergeten. Maandag aan het eind van de middag toen ik onderweg was naar de cursus Op weg naar Art, schoot het me te binnen dat deze lappen nog in het verfbad stonden. gistermorgen heb ik ze er
P1040349.JPG
maar eens uit gehaald, gespoeld, gedroogd en gestreken en ik ben niet ontevreden. Het zijn 2 verschillende katoentjes, de ene is dun, de ander dikker en dat heeft 2 verschillende kleuren op geleverd. De bovenste lap, de dikkere variant, is in dunne stroken gevouwen, daarna in drieën gevouwen en de uiteinden zijn afgebonden met de dikke elastieken. Doordat er stof is afgebonden, kan er moeilijk verfstof bij komen, de delen die wat losser zijn, kleuren ook lichter en dat wat aan het oppervlak zit, vangt de meeste kleur. De onderste lap is in vieren gevouwen en daarna is het opgerold, de onderkant zat aan het oppervlak. Ik ga ze binnenkort maar weer eens opvouwen op dezelfde manier als ik nu heb gedaan en dan doe ik er een andere verfkleur bij, om de lappen nog interessanter te krijgen.

6 opmerkingen:

sylvia zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
sylvia zei

sorry, schrijffout.........
hierboven stond dus, en nu zonder fout:

moraal van dit verhaal: ga in bad voor de broodnodige inspiratie!!
groetjes, Syl

joke zei

Mooi lappen geworden Aart.

Hannie de Beer zei

Zo zie je maar Aart gewoon proberen ,het is prima gelukt!

Unknown zei

Dat is toch heel leuk geworden, je gummetjes (uit een eerder bericht)ook al zo´n geniaal idee!
Groetjes Berbel

Liesbeth Wessels zei

Prachtige lappen, heel goed bruikbaar. Maar als je ze nog een keer verft, wordt ie nog spannender. groeten van liesbeth