donderdag 28 april 2011

Afwerken van een art-quilt.

Nadat ik het op mijn eigen blog had gepubliceerd, leek het me ook wel een goed idee er hier over te berichten. Een traditionele quilt krijgt een afwerkbies, die aan de voorkant te zien is en daarom ook meedoet in het ontwerp. Bij art-quilts willen we iets anders, het moet wel afgewerkt worden, maar de bies doet niet mee in het ontwerp. Hoe pak je zo iets aan. Ik ben het al op vele plaatsen tegen gekomen, het is niet mijn idee! Je snijdt voor elke zijde een stuk stof, ik heb dit 4 cm breed gehouden, je snijdt ook 4 vierkanten uit de stof, ik heb de vierkanten op 6 x 6 cm gehouden.
P1030157.JPG
De vierkanten worden in een driehoek gevouwen en de strips in de lengte, ik heb ze gestreken. De tot driehoeken gevouwen vierkanten worden in de hoeken geplaatst, de strips langs de zijden. Met de naaimachine naai je het quiltje rond, zodat de strips en de driehoeken vastzitten. Daarna vouw je alles naar de achterkant, eerst in de hoeken, de zijden volgen dan vanzelf. Met een applicatie steek zet de de stroken op de achterkant vast.
P1030159.JPG
De achterkant ziet er nu zo uit! Voor mij was dit een uitprobeersel, de volgende keer neem ik waarschijnlijk een bijpassende kleur stof!
Op mijn blog heb ik meer foto’s staan en wat meer tekst, dit is niet zo moeilijk om te doen, maar het resultaat is wel goed. Misschien kunnen de driehoeken nog als ophang systeem gebruikt worden.
P1030160.JPG
Het quiltje is klaar! Ik heb foto’s van Nu.nl gebruikt, die een paar dagen geleden te zien waren en die de smog in Londen als onderwerp hadden, het quiltje heet ook Smog in Londen.

1 opmerking: