woensdag 27 april 2011

Afwerking.

Het kleine dagboekquiltje moest nog afgewerkt worden, er mocht geen traditionele bies omheen van mij. Op sommige plaatsen was ik deze methode al eens tegengekomen, nu eens uitgevoerd.
P1030156.JPG
Ik had goed opgelet toen ik deze methode had gezien en had het in mijn hoofd geprent. Bij de laatste quilts die ik gemaakt heb kon ik deze methode nog niet gebruiken, maar nu wel! Ik heb 4 vierkanten gesneden en deze gevouwen door 2 tegenover elkaar liggende hoeken op elkaar te leggen, daarna de strijkbout er op voor een duidelijke vouw. De hoeken zijn met spelden vastgezet om schuiven te voorkomen, want een laag organza over je quiltje geeft goede schuifkansen.
P1030157.JPG
Tegelijk toen ik de vierkanten uit de stof sneed, heb ik ook 4 banen van 4 cm breed gesneden, deze banen zijn dubbelgevouwen en ook onder het strijkijzer door geweest, voor een duidelijke vouw. De strips zijn met de vouwkant naar binnen op de rand gelegd en ook met spelden gezekerd. Zoals je kunt zien liggen de banen op de driehoeken. Nu kon ik er met de naaimachine met een rechte steek alles vastzetten.
P1030158.JPG
Dat is op de foto hieronder te zien! Ik wilde eerst dit een keer uitproberen, voor ik de werkstukjes voor de cursus Voorstudie van een rand ging voorzien. Die cursus is vanavond weer en daar moest ik 6 kleine quiltjes voor maken. Dat heeft mij 3 dagen gekost, maar het is gelukt en over een paar werkstukjes ben ik erg tevreden. Die werkstukjes laat ik later een keer zien. Na het rond naaien van de strips en de driehoekjes kan alles omgevouwen worden, ik heb de strips nog even vastgezet met een speld, ik moet alles nog even met de hand vastzetten.
P1030159.JPG
Misschien kan ik in de hoeken wel een stokje plaatsen, zodat het quiltje opgehangen kan worden. Ik heb nog wel een stukje muur over bij de werktafel. De volgende foto toont het dagboekquiltje nu het klaar is. Ik heb nog een mededeling, er komt een tweedaagse workshop van Ineke Berlyn, eind November in Aalten, kijk voor informatie over de workshop op de website van Ineke Berlynhttp://www.inekeberlyn.com/for-groups-and-shops/screenprint-and-embellish/, kijk voor de data even in de kalender op deze site, waar de workshops worden gegeven weet ik niet, ik heb nog geen antwoord op mijn vraag hieromtrent gekregen. Nu ga ik inpakken, voor de cursus voor vanavond en voor de overnachtingen de komende dagen in een hotel in Den Haag en Noordwijk. Voor Den Haag heb ik een lijstje met musea klaarliggen, die ik wil gaan bezoeken. Henk heeft een congres in Den Haag en ik kan mee. Omdat ik op de dag alleen ben, kan ik mooi de stad in, gewapend met mijn mobiel, zodat ik bereikbaar ben! In Noordwijk hebben we een vluchtadres gevonden om het koninginnedag en –nacht geweld, wat de bassen van de discotheek op het plein betreft, te ontvluchten
P1030160.JPG
. Er gaat geen laptop mee, ik neem even blogvakantie! Misschien is er morgen nog een bericht, maar daarna even niet meer tot na het weekend!
Tot later!!

11 opmerkingen:

Birgitte aka Bietje zei

Goh, het lijkt wel een foto met van die 'ouderwetse'fotohoekjes. Je weet wel van die plakkertjes.
Ziet er leuk uit. En de St. Paul in smog is heel goed te herkennen.

marjolijn zei

Echt prachtig geworden, Aart. En toevallig heb ik deze methode van afwerking ook net gebruikt bij mij roest quiltje. Het werkt prachtig, vind je niet? Je krijgt hele mooie hoeken. En je maakt me nieuwsgierig naar je andere projecten hoor. Heel veel plezier in Den Haag, daar valt genoeg te beleven. Ik ben er toevallig ook net een weekend geweest in maart. Ik vind de overzichtstentoonstelling van Escher in Het Paleis op het Lange Voorhout echt een aanrader.
gr. Marjolijn

christina zei

Dat heb je mooi en duidelijk uitgelegd. Dankjewel. Enne: veel pleizer de komende dagen.

Anoniem zei

Veel plezier in Noordwijk en Den Haag Aart, dat wordt genieten!

Suus zei

Een erg mooi quiltje geworden. Veel plezier in Den Haag en Noordwijk.

Hannie de Beer zei

Je hebt de randafwerking goed toegepast Aart. Ziet er mooi uit zo.Ik ben benieuwd naar de andere quiltjes!
Den Haag is Super! het Gemeentemuseum heeft verschillende tt. die de moeite waard zijn.Dus kijk en geniet!

vilterietje zei

fijne vakantie:)

Liesbeth Wessels zei

Hallo Aart, bedankt voor de tip van Ineke Berlyn, en fijne dagen in Den Haag. groeten van liesbeth

Marion zei

Veel plezier.

Anoniem zei

Fijne dagen samen.
Groet, Ineke

Maya zei

Leuke afwerking van je quiltje! Fijne dagen in Den Haag.