donderdag 12 september 2013

Even tussendoor.

Gisteren had ik een afspraak met vriendin Margriet, op het programma stond Paper lamination, een techniek die we beiden nog niet hadden beoefend. We werkten volgens de techniek van Claire Benn.
Hiervoor hadden we kopieën gemaakt van foto's, voor mij 4 dezelfde prints van een kasteelmuur in Tomar in Portugal.
-
Margriet koos voor foto's van gezichten, ze koos ook voor een thermofax screen die ik had meegenomen.
Ik wilde mijn zeefdrukraam eens ingebruik nemen en beplakte het met crêpetape. Nadat we de kopieën op een zachte ondergrond hadden gelegd, ging er organza overheen, vast gezet met spelden aan de zachte ondergrond.
Allebei bewerkte we onze foto's en organza met matte medium, nadat we klaar waren met onze screens moest alles ongeveer een half uur drogen, het strijkijzer kwam er ook aan te pas, heel rustig met bakpapier tussen organza en strijkijzer.
Nu begon het werk, waarvoor we bezig geweest waren, we propten het organza met de prints op en die gingen in een emmer met koud water, eerst lekker kneden, daarna uitknijpen en vlak op tafel om het papier te verwijderen. De foto hierboven toont de lap van Margriet, de gezichten zijn niet meer herkenbaar, maar geven wel een mooi effect.
Dit was mijn resultaat, de organza hing lekker buiten te wapperen in de wind om te drogen. Vandaag wanneer het echt droog is ga ik hem weer strijken en wat voorzichtiger als gisteren, want aan de onderkant zijn er delen weg gesmolten.



3 opmerkingen:

Unknown zei

Prachtige resultaten hebben jullie gekregen,
groetjes Berbel

els zei

Dat ziet er boeiend uit met mooie resultaten.
Lijkt me erg leuk om te doen.

Hannie de Beer zei

Een leuke bezigheid paperlamination! Alleen dat kneden heb ik nog nooit gedaan. Wel gewoon weken in water, en daarna schrubben. Maar wel een idee om ook te proberen.