donderdag 5 september 2013

Hoe groot moet een kado zijn?

Sinds vorige week heeft Arnhem een kado binnen de binnenstad staan. Burger's Zoo bestaat dit jaar 100 jaar en heeft de stad een Aardvarken geschonken. De ontwerper van dit gevaarte is Florentijn Hofman, misschien bekend van het grote konijn wat vorig jaar in Nijmegen gebouwd is met staal en stukken hout, je kon hier toen inklimmen en over de Waal uitkijken.
In een grote loods is dit Aardvarken in 13 delen in elkaar gezet, eerst een stalen constructie voor de stevigheid, daaroverheen is de vorm van de delen in elkaar gelast en daaroverheen is beton gespoten, het weegt ook 150.000 kilo. Vorige week zijn in 2 dagen tijd alle onderdelen op diepladers naar deze plek gekomen en zijn de delen aan elkaar gezet.
In totaal is dit Aardvarken 30 meter lang, de staart alleen is al 9 meter lang en 9 meter hoog. Het Aardvarken ligt op haar rug ( zie de tepels op haar buik ), met haar snuit omhoog en dat is niet te zien nog, ze heeft een goudkleurig feesthoedje op haar hoofd. De huid is hufterproof, dus met Koningsdag zal zij wel oranje geverfd worden, maar de verf zal goed te verwijderen zijn. Gisteren maakte ik deze foto's en er wordt nog steeds aan gewerkt.
Dit filmpje laat zien hoe het Aardvarken is ontstaan, http://youtu.be/es-ASN0204Q
Ooit zo'n groot en zwaar kado gekregen?

4 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Heel geinig toch zo'n groot aardvarken in de stad! Lijkt me leuk voor de jeugd om op te klimmen, en te zonnen?
Ik ga zeker eens kijken als ik weer in Arnhem kom.
Ik hou wel van die gigakunst!

Jo Huijsman zei

Hilarisch, mijn collega en ik hebben enorme pret. Leuke werkonderbrekeing.

Marrie-jette zei

geinig...

Sonja Snijder zei

Oh wat grappig, een aardvarken.
Gelukkig dat er nog mensen zijn met genoeg humor en fantasie om zoiets mogelijk te maken.