woensdag 22 juni 2011

Mode-biënale Arnhem 2011.

Het was een paar dagen rustig op mijn blog, niets noemenswaardigs te vertellen. Volgende week zijn we op vakantie en dit was dus de laatste week dat ik een bezoek aan de mode-biënale kon brengen, gisteren was daar de uitgelezen dag daarvoor.
P1030322.JPG
4 Jaar geleden was het festijn in een oude steenfabriek aan de overkant van de Rijn. Vanaf het Museum voor Moderne Kunst kon je met een grote trap naar de oever van de Rijn afdalen, waar je met een bootje overgezet werd naar de oude steenfabriek. 2 Jaar geleden was de tentoonstelling in de Eusebiuskerk en het plein voor de kerk. Dit keer is het in oude gebouwen van AKZO-NOBEL, een prima plek voor dit soort tentoonstellingen, zeker ook omdat er ook plaats gecreëerd kan worden voor modeshows. In diverse hallen staan de presentaties opgesteld, met muziek op de achtergrond die je het verhaal van AMBER, het thema van deze biënale, in trekken.
P1030327.JPG
 
De stoffen trokken natuurlijk mijn aandacht, hiernaast is een verzameling te zien, het leek of de verschillende stoffen aan elkaar gepuncht waren, er zijn overgangen te zien. Ik heb expres de namen van de ontwerpers ook laten zien, dus je kunt op namen goochelen om meer van de ontwerper te weten te komen. Ere wie ere toekomt, wij staan er ook op dat onze naam op of bij een quilt komt te hangen bij tentoonstellingen. Er zijn echt hele leuke creaties te zien. Erg leuk vond ik de presentatie van kleding tussen 2 plexiglas platen, wat voor een apart effect zorgt, er komen ook kreukels in de stoffen. Deze creaties waren gemaakt van stof die geroest was, de ene meer dan de andere. De ontwerpen zijn van Patrik Ervell, in de brochure wordt zijn werk omschreven als  klassiek, maar uitgevoerd in experimentele stoffen en werkmans-materialen.
P1030338.JPG
 
Door de stof van deze creatie is metaaldraad verwerkt wat is bewerkt zodat het ging roesten. De kreukels zijn hier ook duidelijk te zien. Ook was er een jas van Patrik’s hand die helemaal bezet was met witte knoopjes. De tentoonstelling van de mode-biënale is te vinden op Velperweg 76 in Arnhem, met diverse bussen is het Akzo terrein te bereiken. Opstappen is het beste op het Willemsplein, er staan grote zwarte borden met AMBER in witte letters, deze borden geven de nummers van de bussen aan, de reis duurt hoogstens 10 minuten. Nog tot 3 Juli is de mode-biënale te bezoeken.
Aan de kassa krijg je een bandje om je pols, het zag er hetzelfde uit als het bandje van de tentoonstelling op de Cannenburgh, ik heb nog gevraagd van wat voor materiaal het bandje gemaakt was, kreeg als antwoord dat het gewoon papier was. Thuis gekomen
P1030339.JPG
merkte ik dat het hetzelfde materiaal was. Van Liesbeth van Hulsteijn weet ik dat de bandjes van Tyvek zijn. Die bandjes bewaar ik tot een projekt waar ze goed bij te gebruiken zijn, tyvek kan versmolten worden. Nog maar even wat meer verzamelen dan, gisteren heb ik ook nog 3 plat gereden blikjes opgeraapt van straat, daar kan ik wel mee gaan stempelen of onder het zeefdrukraam leggen. Tegenwoordig kijk ik uit naar allerlei vreemde dingen, die gewoon op straat te vinden zijn.

1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Geweldig en heel veelzijdig die Biënnale! Ik wil proberen er ook nog naar toe te gaan. In de steenfabriek heb ik het gezien toen ,heb er nog foto's van. Wat knap toch al die creaties. Draagbaar of niet,het is fantastisch om te zien!En die materialen,je zou er stukje van mogen hebben!