zondag 19 juni 2011

Vervolg van gisteren.

Naar aanleiding van de reacties van gisteren heb ik besloten dat er vandaag nog een blogbericht over de quilt Zinkende Zomerzon moest komen. Er zijn wat aanvullingen nodig, die ik gisteren niet vermeld heb. De afmeting van de quilt is 1,16 x 0,82 meter, Linda vroeg er naar, ze heeft al antwoord gekregen, maar er zijn er misschien meer die dat willen weten. Een paar jaar geleden heb ik de quilt laten zien op de regiodag van het quiltersgilde Gelderland Noord in Hierden. Toen was Marjon Hoftijzer er nog regiovertegenwoordigster en zij vroeg mij of ze van deze quilt een foto mocht maken, ze zou de foto bij het gilde aanbieden voor de kaarten die het gilde verkoopt. Enige tijd later kreeg ik een brief met de vraag of ik Zinkende Zomerzon wilde opsturen om er een kaart van te kunnen maken.
Top.jpg
Hieronder is het resultaat te zien, de fotograag heeft zich uitgeleefd en een roodfilter voor zijn lens gezet, met dit als resultaat. Toen ik de kaartjes zag, want ik heb er 25 thuis gestuurd gekregen als dank voor het lenen, was ik eerst een beetje verbaasd, maar uiteindelijk vond ik het erg leuk. Zeker omdat de quilt dan minder herkend zou worden als ik hem eens zou aanbieden voor een tentoonstelling. Hannie herinnerde me er gisteren aan, ik was het alweer vergeten. Wat ik ook vergeten was om gisteren te vermelden is dat ik de verschilldende stoffen met een dichte zigzag steek heb vastgenaaid met van kleur verlopend garen.
P1030312.JPG
De zon is apart gemaakt en tussen de lagen geschoven voor ik het geheel vastzette. Eigenlijk gek dat je een heleboel weer vergeet, maar het is ook alweer twee jaar geleden dat deze quilt het eindpunt van naderde. Er komt weer ruimte in je hoofd, daar gaat weer iets anders voor in de plaats komen en dan zakt er van alles weg. Dat is maar goed ook, je zou alles vasthouden, in hoeveel tijd zijn je hersens dan vol? Ik vind het nu wel erg leuk om dingen die met deze quilt te maken hebben weer boven water te halen.
P1030319.JPG
Ik schreef gisteren over het feit dat de top van de quilt over de rand is gelegd, op de foto hiernaast is dat wat duidelijker te zien dan op de foto van gisteren. De randen van het landschap zijn expres niet afgewerkt, anders zouden de randen te strak worden. De buitenrand bestaat uit satijn van de markt, de banen satijn zijn op de vulling en achterkantstof genaaid voor het landschap er op werd gelegd. Ook hierbij heb ik per kleur diverse stoffen gebruikt, sommigen passen er net niet helemaal bij, maar dat geeft nu net extra charme. Als alle kleuren van de stoffen zo goed bij elkaar passen is het resultaat vaak wat saai, ik hou er van om er af en toe een ‘vreemd’ stofje tussen te doen.
P1030317.JPG
De kleuren van de foto hieronder zijn iets afwijkend, maar daar kun je goed zien dat licht groen heel goed kan bij felle gele kleuren en bij rood kan af en toe wat oranje of roze. Bij de van kleur verlopende garens is ook weleens wat afwijkends toegevoegd, ook de steekbreedte varieert weleens. Ik hoop dat jullie het verhaal en de foto’s waarderen! Hannie had in haar reactie nog een vraag naar de quilt Herfstbos, ze vroeg of die nog een keer geplaatst kan worden. Dat ga ik inderdaad doen, binnenkort ben ik op vakantie, ik ga van te voren berichten maken, die in die tijd geplaatst worden. Daar zit Herfstbos zeker bij, want hier is veel over te vertellen.

3 opmerkingen:

Birgitte aka Bietje zei

Zo'n quilt gaat ook voor mij leven als ik het verhaal lees. Ik lees ook vaker dat quiltsters een soort quiltdagboek maken bij een quilt. Over wat ze precies doen, staaltjes stoffen, etc. etc. Misschien wat voor jou? Stel dat je geheugen minder wordt, dan zijn die verhalen er nog. En die verhalen kunnen jouw geheugen dan ook weer opfrissen.

Anoniem zei

Leuk dat er een kaart van jouw quilt wordt gemaakt!
Marjo

sylvia zei

hallo Aart, als eerste nog van harte gefeliciteerd met je vader: een ware feestdag voor jullie allemaal, he?!
ik heb weer genoten van alles wat je vertelde: wat een geweldig quiltwerk heb je verricht!! En ik dacht dat je A(a)rtquilting iets van de laatste pakweg anderhalf jaar was, maar dat is dus zeker niet zo! Ook al heb je voor de Zinkende Zomerzon geen extravagante spullen gebruikt! Zo noem ik al die bijzondere weefsels en krimpsels enz maar even heel oneerbiedig!!!
Wel jammer dat ze ongevraagd een kleurenfilter voor je quilt zetten, maar ook wel weer leuk om kaarten van je quilt te hebben: hij is het waard!
groetjes, Syl