woensdag 21 april 2010

New York Beauty

Gisteren schreef ik over de regiodag, het werkje was een blok van de New York Beauty. Een aantal mensen die in mijn buurt zaten hadden nog nooit ronde vormen genaaid en een paperpeacing patroon gemaakt. Dus ik heb een hoop moeten uitleggen. Dat vind ik niet erg, leuk zelfs, quilting is sharing. En zo’n dag is ook bedoeld om iets te leren. Voor de één is het gesneden koek, maar voor een ander niet. Daarom wil ik vandaag wat tips delen. Mijn blok heb ik gisteren verder in elkaar gezet, want ik was
nog niet zo ver gekomen. Ik ben tevreden met de gekochte stofjes van de Quilterij uit Den Bosch, maar uit mijn voorraad ga ik nog wel Kaffe Fassett stofjes zoeken. Misschien kom ik dan wel aan 16 blokken. Het eerste probleem wat we tegen komen is het naaien van ronde lijnen, waar mensen problemen mee hadden. Als het blok in elkaar zit, lopen de naden mooi rond, maar als je ze op elkaar wilt gaan spelden dan liggen de naailijnen niet zo mooi op elkaar als met vierkante blokjes. De foto hieronder is nogal licht geworden door de
flitser, maar het gaat om het leren. Deze twee stofjes moeten op elkaar gaan passen, zoals ze nu liggen moeten ze ook gespeld worden: de bolle lijn onder, de holle lijn boven. Of zoals iemand het zei, de lach moet boven. Als je je een breuk, in wiskunde, voorsteld en je gebruikt letters in plaats van cijfers dan krijg je
b/o en h/b ( bol / onder , hol/ boven). De b’s zitten niet op de zelfde plaats in de breuk. Dit is een wat moeilijker geheugensteuntje. Als je gaat
spelden begin je in het midden met een speld en je werkt naar links ( voor rechtshandigen), deze kant naai je eerst, daarna draai je het patroon om en speld je weer van het midden uit naar links. Het strijken gebeurt met de bolle kant naar de holle kant toe.
Nadat ik het paperpiecepatroon had gemaakt, wordt hier het blok tot één geheel genaaid, ik heb de boog in één keer gespeld, ik ben wat geroutineerder, dus met de stoffen op elkaar schuiven tussen duim en wijsvinger liggen de potloodlijnen op elkaar. Het paperpiecing leg ik binnenkort een keer uit, want ik heb gistermiddag geen foto’s gemaakt.

1 opmerking:

billibeer zei

Ik ben dol op N.Y.B. blokken en heb er vrij veel gemaakt.Het is een heerlijk werkje.Het zijn spetterende blokken en die vragen,volgens mij ook om veel kleur!(ik vind dit moeilijk om te zeggen maar je vraagt in je voorwoord om kritische antwoorden...)Ik vind de kleuren die je hebt gebruikt niet bij de blokken passen,hopelijk is dit een proefblokje?Smaken verschillen natuurlijk en als jij het mooi vind is dat natuurlijk prima!