woensdag 10 februari 2010

Arnhem, de genoeglijkste.

Ik verlang er intussen stiekem van om weer eens zonder jas en sjaal op de kade van Arnhem naar de Rijn te kunnen turen, met een biertje op het terras. Is dat iets te optimistisch gedacht? Terwijl ik dit schrijf zit Henk te snotteren en hij meld even dat het achter zijn ogen pijn doet. Er ligt al een kip zwemles te nemen in een pan, vanavond dan maar kippensoep. Het schijnt een probaat middel te zijn om dit soort klachten tegen te gaan. Ik ben zelf ook niet helemaal vrij van snotteren. Het hoort bij het jaargetijde. Toen deze foto werd genomen was het 27 september, een heerlijke zondagmiddag. Er was een middag voor binnenstadsbewoners, ontvangst met koffie en een kleine uiteenzetting van wat de middag te bieden had. Er waren 4 wandelingen door de binnenstad: 1 wandeling ging over het groen, een ander ging over de architectuur in de stad, door alle decaden heen. Er werden in periodes van 10 jaar diverse bouwplannen verwezenlijkt, natuurlijk zijn niet alle plannen gerealiseerd, dus nu kun je de plekken aanwijzen wat uit de 60-er of de 70-er jaren komt.
Doordat de stad tijdens de oorlogsjaren verwoest was, moesten er na opbouwwerkzaamheden nog vele gaten gedicht worden en daar zijn vaak lelijke gebouwen verrezen. Nu heeft de gemeente grootse plannen met een soort haven, de één is tegen de ander voor. En dan hebben ik het nog niet eens gehad over de kosten. De naam Arnhem komt van de naam Arendheem, dus het huis van de arend, en Arnhem word ook wel De Genoeglijkste genoemd. Hopelijk blijft die naam de beste naam die Arnhem kan hebben.
Ik heb erg genoten toen van de wandelingen, je ziet de stad weer eens anders. Ik vond het alleen erg jammer dat ik de enige bewoner was uit mijn deel van de stad. Op 26 september was ik met Jos naar Haarlem geweest voor de Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde, ik was toen pas laat thuis, je wilt toch zoveel mogelijk uit de dag halen en de treinreis naar huis duurde toch een uurtje of 2. Dus laat thuis en Henk was de hele dag alleen thuis geweest en vond eigenlijk dat ik wel erg laat was. Dus op deze zondag wilde ik het niet laat maken, de middag eindigde om 17.00 uur, om 16.00 uur ben ik maar naar huis gegaan. Ik kwam toen over het Jansplein, waar de koepelkerk staat, met gezellige terrassen omheen. Ik kreeg ineens zo'n zin in een lekker koel kersenbiertje, dus op het terras beland, biertje besteld en Henk gebeld of hij ook een kersenbiertje wilde. Even later, jawel, daar kwam hij de hoek om, bittergarnituurtje erbij, van koken is niet veel meer gekomen.
Even terug naar de realiteit, het vriest nu en er valt motsneeuw, in het westen is het slecht geweest in de spits. Oh, wat is wegdromen toch heerlijk af en toe. Ik kan niet te veel weg dromen er moeten vanmiddag nog ruiten getekend worden voor de 6-puntige sterren, anders kan ik niet verder.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: