vrijdag 12 februari 2010

Sneeuw, oh het is zo leuk.

Gisteren vroeg een winkelbediende:”meneer, vindt u het nog leuk?”. Het kwam uit de grond van haar hart. In de stad was het erg slecht, de straten zijn tot ijsbanen gereden, weinig winkeliers maken hun straatje schoon. Ik ben benieuw of je eerst je nek mag breken voor je geld uitgeeft, of dat je eerst je geld kwijt moet en daarna je nek breken.
Ik hield nooit van sneeuw, vond het maar koud en glad, maar sinds een paar weken heb ik ontdekt dat je daarmee ook je stoffen kunt verven. Dus nu mag het van mij zo nu en dan wel sneeuwen.
Hoe ga je te werk. Eerst moet je je katoenen witte stof behandelen met Soda-ash, dat is zeer geconcentreerde Soda. Soda zet de poriën open van de vezels. Dus eerst een oplossing met water maken en de katoenen stof er een dag en nacht in laten weken, voorzichtig uitknijpen en ophangen om te drogen. Ik had een lekker voorraadje voorbereidt. Als er dan sneeuw ligt prop ik een lapje in een plastic zakje, doe er een laag van plusminus 7 cm sneeuw in en spuit er m.b.v. een injectiespuit (zonder naald) een hoeveelheid opgeloste Procion MX textielverf overheen. Ik laat deze zakjes op een dienblad buiten staan. Je ziet na
enige tijd, dat de verf zich door de sneeuw gaat bewegen. Door het smelten van de sneeuw worden de lapjes vochtig en de verf loopt zo met het smeltvocht de stof in.
Als de sneeuw gesmolten is giet ik het smeltwater, waar de verf in zit, in een plastic emmertje, Het lapje hang ik op om te drogen. Als het lapje droog is wordt het gestreken om de verf vast te zetten in de stof. Tijdens het strijken zie je de mooiste kleuren naar voren komen. In het smeltwater
prop ik nog een lapje, schut een paar keer en zet het emmertje weg. Na een dag krijgt dit lapje dezelfde bewerking als de andere. Heb je bij het eerste lapje 2 kleuren gebruikt om te sneeuwverven dan kan het gebeuren dat je deze 2 kleuren in afgezwakte vorm
terug vind in je tweede lapje. Op deze manier, met 6 zakjes sneeuw en verf, heb ik in 1 keer 17 lapjes geverfd.

Geen opmerkingen: