donderdag 18 februari 2010

Wedstrijdquilt Eqc Waalre.

Vandaag wil ik graag mijn quilt laten zien, die ik maakte voor de Europian Quilt Championships te Waalre in 2007. Henk en ik waren op vakantie geweest in Zuid-Afrika, een bijzonder mooi land, in Kaapstad heb ik stoffen gekocht. Er waren in Kaapstad 4 quiltwinkels, maar het is overal niet echt veilig, dus had ik informatie ingewonnen bij ons bed and breakfast adres. Er was er 1 waar het redelijk veilig was om naar toe te rijden. We hadden daar een auto gehuurd en dat was een witte Mercedes, niet echt een auto om mee door een sloppenwijk te rijden. De stoffen die ik daar heb gekocht heb ik gecombineerd met stoffen van Jabulisa, een webwinkel, die Zuid-Afrikaanse stoffen verkocht. Ik heb een patroon
gebruikt uit het quiltblad Euroquilt, waar er maar 3 los van zijn verschenen. Later is het blad als catern bijgevoegd geweest bij Magicpatch. Een aantal cirkels heb ik opgeschoven, omdat ik de verdeling niet helemaal goed vond.
Toen ik hiermee begon, moesten mijn quiltvriendinnen heel erg wennen aan het kleur gebruik, ik had niet echt een beeld van hoe het moest worden. Je probeert de 2 groepen stoffen deels bij elkaar te houden, maar ook te combineren. Ik had ook een zak met scraps gekocht en daar zat stof in waarop een medaillon met de afbeelding van Nelson Mandela. Ik had maar 3 stukjes stof met genoeg beeltenis van Nelson. Mijn plannen begonnen vorm te krijgen, ik wilde de quilt opdragen aan een bijzondere man met de naam Nelson Mandela. Dan ga je brainstormen over de persoon en het winnen van de Vredesprijs moest belangrijk worden in mijn quilt. Ik had ook een tafelloper gekocht, die voornamelijk goud met blauw was, die moest gebruikt worden voor de ring, maar om die nadruk te geven is de ring opgevuld met een laagje Hobbs. De stof
was moeilijk, omdat er op de achterkant bijna niet te tekenen was, dus is er een laagje Vliesofix achter gestreken, wat het tekenen vergemakkelijkte. Ook heb ik het gevangenisnummer van Nelson verwerkt in de quilt. Rechts bovenin zit het. Ook
wilde ik zijn geboortedatum in de quilt, het is misschien moeilijk te zien op de foto, maar zijn geboortedatum is 18-07-1918. Dit heb ik uitgevoerd in goudkleurige rocailles en de 7 is gemaakt van knoopjes met een glimmend laagje. Ik heb met deze toevoegingen de natuurlijke rijkdommen van Zuid-Afrika willen uitbeelden, in de stoffen zaten al de prints van de dieren. Ook zit er een stukje stof in met de kaart van Afrika en de tekst NKOSI in. Dit is de stam waar Nelson uit voortkomt. Kijk daarvoor naar de 4e foto, onder
de eerste 6 van het gevangenisnummer. De 2 zessen van dit nummer heb ik uitgevoerd in diamanten, in dit geval gelijmde glazen steentjes. Ik heb enorm genoten van het maken van dit quilt. Toen ik bezig was ging ik voor de hoofdprijs, dat stimuleerd je, je goed te focussen op het werk. Toen hij in Waalre hing lag het aan de jury, ik had mijn best gedaan. Ik weet niet of zij al deze kleine details hebben gezien, ze hebben zich misschien wel afgevraagd wat al de cijfers betekenden, ik viel dus niet in de prijzen, dat geeft niet de ervaring die ik hiermee heb opgebouwd was goud waard. Maar één
naam was geschikt voor deze quilt en dat was “Nelson’s Smile”, want deze man lacht altijd, als je zo onverwoestbaar uit de strijd kan komen, heb ik diep respect voor zo’n persoon. Laatst was er het programma Andere tijden, waarin werd verteld over de vrijheidsstrijd die hier in Nederland gaande was om Nelson vrij te krijgen. Het verbazende was dat er veel ondergronds werk is verzet  en dat Nelson precies wist wat er ‘buiten’ gaande was. Toen wij in Kaapstad waren hebben we vaak zitten lunchen bij “Ons huissie” een restaurantje aan het strand, waar vandaan je zicht had op Robbeneiland. De plek waar Nelson al die jaren vast heeft gezeten en daar geen Nelson heette, maar nummer 46644.
We zijn niet alleen in Kaapstad gebleven, want we hadden een rondreis geboekt.

Geen opmerkingen: