zondag 7 februari 2010

Joy!

Vandaag plaats ik 2 foto's van mijn kleine quiltjes die ik maakte voor de wedstrijd van het nieuwe blad Quilt & zo. In hun eerste nummer stond de wedstrijd met de naam "Met z'n allen aan de lijn".  
 De voorwaarden waren dat je stof moest gebruiken met minimaal 1 en maximaal 3 niet textiele materialen  Minimaal moesten 2 lagen met elkaar verbonden zijn. Alle technieken waren toegestaan en de afmeting moest 20x20 cm zijn. Leuk dacht ik, maar dan realiseer je je dat 20x20 cm niet zo heel groot is, dus moet je je beperking tot alle ideën die hebt gekregen. Hoe heb ik dit opgelost?
Ik heb een stukje stof genomen die ik tijdens een cursus bij Marin patchwork heb beschilderd met trapsuutjes-verf. Toen heb ik vliesofix beschilderd met trapsuutjes-verf, maar heel veel water gebruikt om de verf goed te verdunnen. Het grote voordeel wat dan ontstaat is, dat de verschillende kleuren naar elkaar toe gaan lopen. Verf wel de plakkant van de vliesofix. In dit geval heb ik banen getrokken met de kleuren rood, geel en blauw. Het vel vliesofix heb ik met een plakker op de deur geplakt zodat tijdens het drogen de verf
nog kon overlopen naar andere kleuren. Toen eindelijk de verf droog was, op de papierkant van het vliesofix een krul getekend en uitgeknipt.
Leg daarna de krul met de verfkant op de stof en strijk vast, haal het papier er af en je hebt je vorm klaar. Met de naaimachine heb ik de krul gezigzagd met een kleur verlopend garen en langs de buitenkant van de krul en de ruimte binnen de krul gespeeld met de naaimachine en dat zelfde garen. Nu moest er nog een niet textiel materiaal in en ik wilde de vorm van de krul zo gebruiken dat het quiltje 3D word. Dat werd zoeken en ik kon alleen gegalvaniseerd draad vinden, dat vond ik niet
warm genoeg van kleur. Maar het voordeel van mailen en bellen met quiltvriendinnen resulteerd vaak in nieuwe ideëen. En na enige tijd kwam het verlossende antwoord en wist ik waar ze kopendraad verkochten.
Deze krul van koperdraad is vastgezet op 3 plekken met een draadje garen. Nu kon er een foto gemaakt en gemaild worden en het grote wachten kon beginnen. Eind januari 2010 werd er gejureerd en een aantal mensen zouden een bericht krijgen om hun quiltje op te sturen, dat berichtje heb ik niet gekregen, dus ik ben niet 1 van de prijswinnaars. Dat is niet erg, het was ontzettend leuk om eens bezig te zijn met deze 'postzegel'
en dat proces is zeer de moeite waard. Eigenlijk zouden we ons eens bij elkaar moeten pakken en bijvoorbeeld maandelijks een doel aan onszelf stellen. Meestal draaid dat op niets uit, want je word meegenomen met de normale wind van het leven. De naam van dit quiltje is JOY!!

2 opmerkingen:

Suus zei

Gefeliciteerd met je blog, ik ga je dan ook zeker volgen.Ik vind je "postzegel" heel erg leuk. ook mooi dat je `m in kleuren banen hebt geverd, zo is het heel speels. Ga zo door en succes met je Blog.

sylvia zei

hallo Aart, je hebt dan niet gewonnen, maar het ziet er leuk uit en je hebt er veel van opgestoken, leuk toch??
en van harte met je weblog, ik zet je er even bij op de mijne........kan ik je volgen!!!!!
leuk!!
groetjes, Sylvia