zondag 14 maart 2010

Experimenteren, hoe leuk is dat?

Gisteren ben ik bezig geweest met één van de werkjes van de regiodag. Ik was er donderdag aan begonnen maar wilde toch op de naaimachine verder, het is best even wennen om op colback met de hand te naaien. Helemaal onhandig is het om het vast te houden. Dus maar achter de naaimachine gekropen, zo is het makkelijker om de verschillende doorzichtige laagjes op het colback te naaien en de randjes kort naast de naailijn af te knippen. Dit was laag nummer 1. Nu dan laag nummer 2,
daarvoor heb ik één van de twee stukken organza gepakt, welke dit is weet ik niet. Eerst een cirkel getekend met een permanente stift, daarna onder de naaimachine gelegd en met zwart boven- en ondergaren het lijntje gevolgd. Gelukkig kan een naaimachine ook heel langzaam naaien en ik had geen haast. Daarna heb ik één van de twee stukken siergaren gepakt, die in het pakket zaten. Toen was het zoeken in het boek van de naaimachine, hoe gebruik ik het voetje wat ik wil gebruiken. Ik was heel blij dat ik indertijd de gebruiksaanwijzingen die bij de voetjes zitten, op heb geplakt op een extra vel papier en die achter in mijn boek heb gedaan. Ik heb een Bernina 440 QE naaimachine en het voetje is nummer 43. Voor ik dit voetje onder de naaimachine kon koppelen, moest ik de draad eerst door een oog halen, naast de naaimachine, bij de draadafsnijder. Bij de accesoires zit een handig hulpmiddel, om dit klusje te klaren.
Daarna moet de draad door een tunnel aan de zijkant van de schotel van het voetje, Als die erdoor is moet de draad door het gat in het midden van het schoteltje. Van beneden naar boven steek je het hulpmiddel door het oog, dan gaat de draad in het hulpmiddel en je trekt zo de draad door het oog naar beneden. Nu kan het voetje aangekoppeld worden, transporteur naar beneden en klaar voor gebruik.
Hiernaast een foto die het schotelvormige voetje goed laat zien.
Nu kan de organza onder het voetje en voor het gemak tijdens het naaien heb ik een stukje papier onder gelegd. Dit is een speciaal papier, het heet PAPER SOLVY en is van Gütermann sulky. De maat van het papier is 21,6 x 28 cm of voor onze engelstalige vrienden en vriendinnen 8,50 x 11,02 inch. Dit papier is wateroplosbaar. Ik vond het heel spannend om te zien hoe dat in zijn werk zou gaan, toen ik klaar was heb ik een schaaltje gevuld met water, het stukje organza erin gelegd, binnen de kortste keren was het papier opgelost. Het was voor mij de eerste keer dat ik dit papier gebruik.
Op de foto hiernaast zit het stukje papier nog onder de organza, omdat je het transport laat zakken, kun je alle kanten op naaien. Willen de mensen die donderdag ook in Hierden waren en dit blog bezoeken een reactie plaatsen, waarin je verteld hoe jullie dit werkje hebben ervaren. Ik vind dit erg leuk! Met laag nummer 3 ben ik ook bezig geweest, maar daar ben ik nog niet tevreden over. Wie weet komt dat nog wel, experimenteren dan maar weer.

1 opmerking:

Suus zei

Heel goed Aart, je bent lekker bezig. Ik heb het op de naaimachine geprobeerd, maar vond dat niet zo lekker gaan, dat trekt nogal, dus ik heb er nu 2 op de hand gedaan. Een leuk werkje.