maandag 15 maart 2010

Nu het nog kan.

,In 2007 had ik een cursus geboekt in Groningen bij Cordi atelier, www.cordiatelier.nl , het onderwerp van de cursus was een quilt maken rondom een foto. De cursus werd gegeven door Hetty Prins. Het waren 6 middagen, over wat we zouden leren had ik niet echt een idee. Ik had een stapel foto’s meegenomen waar ik uiteindelijk niets mee kon. Thuis ben ik weer gaan zoeken en vond een foto van een herfstbos. Henk heeft die foto bewerkt door een paar kleuren wat sterker in te stellen en toen hebben we de foto op katoen geprint. Ik heb MIRACLE FABRIC SHEETS gebruikt van C. JENKINS. Ik wilde een aantal afdrukken, voor het geval er iets misging. Dat gebeurde gelukkig niet. Maar hoe ga je te werk,
Hetty leerde ons om geen rand om de foto te zetten en dan klaar te zijn, maar vertel een verhaal met je foto. Voor velen in de groep was dit erg moeilijk. Ik kwam op het idee om met de reeks van Fibonacci te gaan werken. De reeks van Fibonacci is 0, 1, 2, 3, 5, 8, 13……enz. Deze reeks staat voor de natuurlijke verhoudingen in de natuur. Ik heb 1 foto in zijn geheel in het midden geplaatst en de 2 foto’s aan de zijkant zijn respectievelijk verticaal doorgesneden en horizontaal doorgesneden. De eerste baan is 1 cm breed, de tweede 2 tot de laatste 5 cm. Tussen de banen heb ik stoffen genomen in de herfstkleuren. Ik begon met een hele stapel en uiteindelijk heb ik er maar een paar gebruikt. Toen de top klaar was, was er eigenlijk maar weinig van de foto’s te zien, maar toen ik machinaal begon door te quilten kwamen de foto’s weer helemaal tot leven. In feite heb ik net als dat je tekent, getekend met naald en garen. Ik heb geprobeerd de boomstammen te volgen en de takken. Met colback heb ik de paden in het bos proberen te accentueren. Als je de quilt op een afstand ziet, is dat terug te vinden. Een kennis zei eens dat het eruit zag of de industrialisatie het bos opslokte. Iedereen mag van mij zien wat diegene ziet. Een raam heb ik in deze quilt geplaatst omdat ik er in de herfst van kan genieten om naar buiten te kijken in een behaaglijke huis, terwijl buiten de najaarsstormen
woeden.
Eerst even een paar close-ups van het bos, met een klik op de foto, worden ze nog groter. Boven de bomen heb ik wolken uitgespaard en de rest van de lucht gemeanderd. De colback heb ik op de stof gelegd en al krullen makend met de naald vastgezet. Het transport van de machine is dan naar beneden.
Door het versnijden van de foto vallen stukjes uit de foto weg ( 2 x 0,75 cm ), maar door de tussen banen met herfstkleuren blijft de breedte van de foto relatief gelijk. Door het intensief quilten is de top in breedte afgenomen en dat zie je goed bij de delen die niet gequilt zijn, er ontstaan bobbeltjes, wat ook weer voor reliëf zorgt.
Bij de foto die horizontaal is doorgesneden heb ik de tussen banen gelaten zoals ze waren, alleen de boomstammen en takken zijn gequilt. Hier laat ik het even bij voor vandaag, wie mijn blog leest met een kop thee erbij, die verzoek ik een hele pot te gaan zetten ;-). Binnenkort wil ik iets vertellen over vlakvulling en dat heb ik in de randen gebruikt.

2 opmerkingen:

Suus zei

Erg mooi Aart, en ik zie ook de paden en het bos heel subtiel. Leuk om eens een keer uit te proberen. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Nienke zei

Leuk om mee te lezen hoe je eigen creatieve proces is verlopen, en welke keuzes je daarin gemaakt hebt. Erg mooi eindresultaat!