maandag 1 maart 2010

Mysteriequilt.

In het quiltnieuws, het orgaan van het Quiltersgilde, nr. 68, 69, 70 en 71 van respectievelijk Juni, September en December 2001 en Maart 2002, Stonden de patronen van een mysteriequilt. Het begon met een patroon van een vierkant dat bestond uit een kleine vierkant met aan twee zijden een kleine driehoek. Deze 3 vormen vormde samen een grote driehoek, net zo’n grote driehoek werd er tegen aan geplaatst zodat het geheel een vierkant vormde. De stoffen die nodig waren, waren onderverdeeld in lichte stof, medium stof en medium tot donkere stof. Het kleine vierkant bestond uit medium stof, de kleine driehoeken uit lichte stof en de grote driehoek uit medium tot donkere stof. Hier bedoel ik de kleuren mee.  Ik koos voor 3 kleuren en per kleur kon ik afwisselen in verschillen-
de stoffen. De grote driehoek werd groen, de kleine driehoek werd wit en het kleine vierkant werd bruin. Hiernaast, in de foto kunt u de blokken herkennen. Per kwartaal kwam er weer een patroon bij en het geheel blijft tot het eind een mysterie. Hoe het uiteindelijke resultaat word hangt af van de kleuren die je in het begin kiest. Ik hoor nog wel eens mensen die niet van een mysterie houden, vaak valt het resultaat uiteindelijk tegen. Bij mij is het allebei de keren dat ik meedeed het resultaat goed geweest. Ik ben met allebei tevreden, deze quilt bevalt me nog steeds erg goed. Bij de stofkeuze heb ik me geen beperkingen opgelegd, ik mocht alles pakken uit mijn voorraad bakken. Wel moest ik me aan de kleuren houden.
Later in het proces zijn er nog lichte (lees witte) stoffen bijgekomen. Na dat het 3e patroon klaar is, ga je puzzelen. Uiteindelijk in het laatste blad, waar je dan smachtend op zit te wachten tot het in de brievenbus glijdt, komt de ontknoping en kan je de blokken zo gaan neerleggen tot je tevreden bent met het resultaat. Daarna kan de top in elkaar genaaid worden en kan het sandwichen beginnen. Daarna nog doorquilten en de mysterie is klaar.
De naam van deze quilt is Magic maze en is gemaakt in 2002, hand genaaid en hand gequilt. Met het quilten heb ik alleen maar accenten in de witte kleuren aangebracht en in de groene banen heb ik 1 lijn gequilt van punt naar punt, zodat er een soort draaiing ontstond. Verder is hij in de ditch gequilt. De punten in de rand heb ik er zelf omheen gemaakt.

Geen opmerkingen: