vrijdag 12 maart 2010

Regiodag NW-gelderland.

Gisteren was de regiodag van Noord-West Gelderland in Hierden, deze heb ik vorig jaar voor het eerst bezocht. Deze regio staat erom bekend dat er veel aandacht is voor nieuwe materialen. Dus ik was heel benieuwd, aan het materiaal wat we mee moesten nemen dacht ik dat we met stitcherie aan de gang zouden gaan. Maar dat bleek fout ingeschat. Er waren 2 verschillende onderwerpen en een optreden van een folkloristische vereniging, die ons de verschillende drachten lieten zien van de dorpen Elspeet en Nunspeet. Dit waren geen nieuwe materialen, de overeenkomst tussen hen en ons waren de stoffen. Eigenlijk moet je

deze dames van dichtbij zien, vooral de kappen zien er indrukwekkend uit, vooral als je weet hoe alles is gesteven en in vorm is gebracht.
Ik kan het allemaal niet meer navertellen, maar soms duurde het een paar dagen voor een muts weer gebruikt kon worden.

Deze dame hiernaast had zeven soort waaiers rond haar hoofd, Het arme mens moest steeds buigen, zodat wij haar op haar hoofd konden fotograferen. Bij de volgende foto is dat beter te zien. Deze dame was niet in de rouw, want dat is bepalend voor de

kleding die gedragen  werd. Aan de kleding kon je ook de rijkdom afzien, tegenwoordig kijk je wel uit om je rijkdom zichtbaar te maken, de kans op overvallen is op sommige plekken groot.
Hiernaast zie je een dame die haar ijzers

duidelijk onder de muts vandaan laat komen. Deze ijzers zijn van zilver en goud. Voor het ochtendprogramma kregen we synthetisch vilt en met stempels en puffpaint werd er op dit vilt gestempeld. Verderop, met de buitendeur open, konden we met een heatgun de puffpaint op laten zwellen en in het vilt versmelten. We kregen er ook een stukje cello foil  en een stukje goudkleurig colback. Je kon met alle materialen een kaart maken, maar ik maak er liever een klein quiltje van.  Eerst nog even een idee vormen en dan komt het vanzelf een keer op dit blog. Het middagprogramma bestond uit het werken met transparante materialen. We  kregen synthetische organza, zijde organza, polyestervlies (colback) en synthetische tule. Daar moet ik maar eens flink mee aan de slag, want dit lijkt me echt leuk. Van dit werkje heb ik daarom nog geen foto geplaatst.

Hiernaast een foto van het synthetisch vilt met Puffpaint. Ik vond het een heerlijke dag en heb bij het winkeltje
WWW.destofmeid.nl nog  2 doosjes Mawata hankies gekocht, dit is de inhoud van een zijdecocon, je kan dit op diverse manieren gebruiken en je kunt er zijdepapier van maken. Ook heb ik een zakje zijden dingetjes gekocht, ik ben de naam kwijt, maar binnenkort zet ik ze op de foto en publiceer ik ze. Nogmaals een heerlijke dag!

3 opmerkingen:

Klaske zei

Leuke dag gehad, zo te lezen,maar waar moest je nu zwart borduurgaren voor gebruiken?Fijn weekend!

Suus zei

Het was zeker gezellig, en erg leuk om je mooie ringen kussentje van dichtbij te zien. Zo heb je er meerdere keren plezier van.

sylvia zei

prachtig, die klederdrachten!!
ik ben gister nog over els-en nunspeet gevlogen met DS!!