dinsdag 9 maart 2010

spiraling batik squares.

In oktober 2004 was er een regiodag van het quiltersgilde on Oost-Gelder-land in Varsseveld.  Een van de regioleidsters zat in een quiltbee waar ik nu nog lid van ben. Eerder dat jaar had ik een boek gekocht: Asian Elegance van Kitty Pippen en Sylvia Pippen. Toen deze dame het boek zag wat ik gekocht had en het patroon zag wat ik wilde maken, vertelde ze dat dat het patroon was voor de regiodag. We spraken af dat ik het patroon zou maken en het voor mezelf zou houden en op de regiodag zou meenemen en ophangen. Dat is toen gebeurt. Voor mij was de spanning eraf, wat we zouden maken op de regiodag, maar ik kon nu wel een beetje rondlopen en de anderen helpen, indien er problemen zouden zijn.
Het patroon heet Spiraling batik squares, is niet moeilijk om te maken. Ik heb 4 kleuren batik-stoffen gebruikt, zowel in het patroon als ook in de rand. De vierkantjes zijn geappliceerd. Je begint met een cirkel mal in het midden te leggen en de punten aan de rand van de mal op de stof te tekenen. De punten worden lijnen, 12 lijnen in de cirkel van 360 graden. De kleine vierkantjes worden in een cirkel gelegd met de onderste en de bovenste punt op de lijn. De volgende rij vierkantjes worden tussen 2 lijnen geplaatst, de 3e rij weer met de onderste en bovenste hoeken op de lijn. Kijk wel uit dat de 4 kleuren gaan draaien. Hoe ga ik te werk om de vierkantjes klaar te maken om te appliceren? Ik teken dan met potlood op de achterkant van de stof, op de tekenlijn vouw ik de rand om en zet deze met een rijgsteekje vast. Als de vierkantjes geappliceerd zijn worden de rijgdraadjes losgehaald. Tegenwoordig zou ik zo’n patroon niet meer gebruiken voor een quilt, misschien zou ik onderdelen wel gebruiken in een ontwerp. Deze quilt heeft destijds geen neem gekregen, de behoefte voor een naam heb ik nu ook nog niet. Donderdag heb ik weer een regiodag, maar dan in Hierden, ik ben wel benieuwd wat het werkje gaat worden. Maar meer ben ik nog benieuwd naar de Show and Tell, want het kijken naar al die quilts die weer in het afgelopen jaar zijn gemaakt, blijf ik erg leuk vinden. Ik moet zeggen dat ik het schrijven van deze berichten erg leuk vind, het zet mij eraan aandachtig bezig te zijn, ik wil alle informatie up to date hebben. Zoals nu ben ik in mijn mappen aan het zoeken geweest naar het patroon, waar ik het jaartal op heb gezet.
Daarna moest ik het betreffende boek opzoeken, dus het kost mij wat tijd.
Nu ben ik jullie het ISBN nummer nog verschuldigd, dit is:1-56477-483-X, de uitgever is THAT PATCHWORK PLACE.

1 opmerking:

sylvia zei

hallo Aart, ik wil nu wel eens weten hoe hoog jouw stapel quilts is.....;)
elke dag komt er weer een mooie langs........