woensdag 1 januari 2014

Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

We zijn over de drempel naar 2014 geknald, het vuurwerk is de lucht ingegaan, de wijnflessen zijn leeg, de oliebollen oud.
Gisteren hing er een tas met opschrift Qatar Duty Free aan de deur met een krant! Die schat van een buurman had aan me gedacht!
De foto heb ik expres gemaakt met gebruik van de flitser, om te laten zien dat de flits goed afketst op het dikke glanzende papier, dit ziet eruit als de achterkant van de krant, maar het is de voorpagina, het Arabische schrift wordt van achter naar voor gelezen, vanuit ons westerlingen bekeken.
Het is nu eens leuk om naar de advertenties te kijken, normaal kijk je daar overheen, is alleen krantenvulling, maar wat opvalt is de reclame voor zeer luxe goederen zoals Versace, Zwitserse Horloges , Panasonic en verrassend ook advertenties voor personeel, die dan weer in de Engelse taal zijn opgesteld. In deze krant geen advertenties met 2- en 3-zits banken, maar gelijk een zithoek waar je makkelijk 20 man op kan stallen. Mijn benedenbuurman had al verteld dat er laatst een gigantisch groot gezondheidscentrum was gebouwd, maar dan blijkt het leeg te staan, er moet nog gezocht worden naar personeel wat in dat gebouw moet gaan werken.
Ik vind het leuk om dan meer te weten van zo'n land, het is zo groot als 1/3 van Nederland, in het begin van de 20e eeuw woonden er 10.000 inwoners, in 1997 was dat gegroeid naar 522.000, in 2004 naar 744.000 en per 31 Januari was het aantal naar 1,9 miljoen gegroeid. Van al die 1,9 miljoen is maar 20% Qatari en van die 1,9 miljoen is 1,4 miljoen man!!

2 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Leuk, om die kranten cadeau te krijgen! Hier kun je zeker wat mee. En inderdaad Quatar is een zeer rijk staatje door de oliewinning. Personeel moet vanuit het buitenland komen denk ik. De meesten werken er maar tijdelijk voor de grote oliemaatschappijen. Maar interessant om daar eens te kijken?

Anoniem zei

Inderdaad komt Qatar nu behoorlijk in "the picture", hè? Leuk zo'n krant. Vandaag hoorde ik dat een Nederlands bedrijf de opdracht heeft gekregen om een ijsbaan te bouwen in Qatar! Om een nieuwe sport te beginnen: langebaanschaatsers tegen shorttrackers. Bijzonder. Dit alles in het licht van 2020 wanneer het staatje zoveel jaar bestaat, begreep ik.