maandag 27 januari 2014

Waar waren we gebleven?

Op 16 Januari schreef ik over een lap die ik gekregen had, die lap is versneden en met andere lappen tot een compositie versneden en genaaid.
Ondertussen is er een donkerblauwe rand omheen gekomen van zelfgeverfde stof en het midden gedeelte is door gequilt, gemeanderd. Degene waar ik het lapje van gekregen heb is een muziekliefhebster, net als haar overleden man, daarom kwam bij mij het idee op om iets met muzieknoten te gaan doen. Nadenkend daarover kwam het idee om muzieknoten uit de stof te gaan snijden, maar hoe ga je dan te werk? Als je op de foto klikt, zie je dat ik ze al uitgesneden heb, had geen foto vooraf gemaakt, dus zijn de muzieknoten weer op de plek terug gelegd in de ondergrond.

Hier liggen de muzieknoten naast de ruimte waar ze uit gekomen zijn. Eerst heb ik 1 muzieknoot getekend en daarna een dubbele muzieknoot, die zijn overgenomen op architektenpapier, dezelfde methode als met het kerkraam voor de Portugal quilt. Het papier is op de achterkant gelegd en 2 keer doorgenaaid, het papier losgehaald en via de voorkant heb ik een tweede lijn genaaid, binnen de lijn van de grootte van de muzieknoten. Daarna ben ik met een scherp mesje tussen de 2 lijnen gaan snijden.

De randen van de muzieknoten zijn gecordoneerd met een donkergroen garen, zodat de contouren goed te zien zijn.
De uitgesneden muzieknoten zijn verplaatst en op de ondergrond gecordoneerd. Alleen heb ik een probleem geschapen, waar ik niet aan had gedacht, het flapje tussen de 2 muzieknoten van de dubbele noot heeft geen binding met de zijkanten, dus dat flapje gaat naar voren hangen als het tegen een muur komt te hangen. De oplossing om dit aan de achterkant met een draadje vast te zetten. Waarom de muzieknoten uitsparen? De dame die me het lapje gaf, krijgt dit quiltje terug, er zijn in huis witte wanden en blauwe, bijna het blauw van de blauw in dit quiltje, het lijkt me leuk om de wisselwerking tussen de wande en het quiltje te zien straks.
Nu nog afwerken en terug geven!

2 opmerkingen:

Unknown zei

dat zijn allemaal goede ideeen van jou. Mieke

Hannie de Beer zei

Een geweldig leuk idee Aart!