zaterdag 12 januari 2013

Parfait Dyeing.

Dit bericht was afgelopen donderdag al geschreven, maar de foto's kwamen bovenin het bericht te staan en de tekst aan de onderkant. Dat vond ik niet mooi, tekst en foto's horen elkaar te begeleiden, vandaar nu nog maar een poging.

Onze taal kent maar één woord voor verven, het engels kent er twee, die voor meer duidelijkheid zorgen. Als je iemand, die niet bekend is met stofverven, verteld dat je stof verft, dan komen sommige met iemand op de proppen die zijde schildert. Iets heel anders!

De engelse taal kent de woorden paint en Dye, paint gebruik je als je zijde schildert, een schilderij maakt of de deurposten van een ander kleurtje voorziet. Dye wordt gebruikt voor iets wat door en door geverfd wordt, zoals onze stoffen.


Al een hele tijd wil ik parfait verven, daarvoor leg je een lapje katoen, voorbehandeld met soda, op de bodem van een glazenpot, daarop gaan ijsklontjes en daarover wordt de verfstof gestrooid. Het gebruik van een glazenpot of vaas is wel zo praktisch, omdat je kunt zien wat er gebeurt en na afloop is het makkelijk schoon te maken. Na de eerste laag leg je weer een lapje, ijsklontjes en verfstof en zo bouw je door tot de vaas vol is of de ijsklontjes op. Voor deze 5 lagen heb ik 5 zakjes ijsklontjes gebruikt, ik moet weer voorraad gaan maken!

Tijdens het smelten van de ijsklontjes zie je de lappen langzaam kleur krijgen, nu maar afwachten op de resultaten!

Zo, dit ziet er beter uit, dan wat ik eerst had.

7 opmerkingen:

Ineke zei

Ik denk dat ik constant voor dat glas zou gaan zitten om de veranderingen te zien. Spannend.

Nienke zei

Schuif es een beetje op Ineke, dan kom ik naast je zitten...

Leny Huneman zei

Ik ga wel aan de achterkant zitten.
Heb je ook wel eens een verfoplossing ingevroren en die ijsblokjes op/in stof gelegd.
Zou je dan een ander resultaat krijgen?

Hannie de Beer zei

Een erg leuke manier van verven! Ik wil ook graag een plekje bij de kijkers!

christina zei

dat ziet er heel spannend uit.

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Heel spannend.

els zei

Is er ook nog een heel klein plaatsje voor mij, want ik vind het bere..spannend.
Dit wil ik ook snel eens proberen.