zaterdag 3 maart 2012

AQO!

Gisteren kwam onze groep van de Art Quilt-groep Oost weer samen, een maand terug ging de dag niet door, door verwachte sneeuwval. Er is die dag veel sneeuw gevallen, behalve in de Achterhoek en Twente. Het onderwerp was verkreukeld papier. Annemieke heeft ons uitgelegd hoe er een boekomslag te maken was met verkreukeld papier en plak vlieseline, niet te verwarren met vliesofix.
P1040115.JPG
Op de foto het omslag van Annemieke. Dit werk kunnen we thuis uitvoeren, dat is ook wel fijn omdat er ook geverfd moet worden en dan kan het in alle rust drogen. Het tweede gedeelte van ons samenkomen had te maken met het verkreukelen van vloeipapier, dit is nodig om de spanning van het papier weg te nemen, het is heerlijk om je hierop af te reageren, je moet namelijk een stevige prop maken van het vloeipapier, hoe meer je kneed, des te beter. De prop wordt voorzichtig uitgevouwen en glad gestreken, het is leuk om hiermee te experimenteren
P1040123.JPG
. Je neemt een paar vellen papier en legt er een blad op, deze moet wel goed gedroogd zijn! Met de naaimachine naai je eerst de nerf vast door er een paar keer overheen te gaan, het zou kunnen dat het blad gaat breken, maar dan ga je gewoon door of er niets aan de hand is. Op de foto hiernaast is het werk van Annemieke te zien, ik kwam er achter dat ik van mijn eigen werk nog geen foto had gemaakt. Onder het blad ligt een stukje krantenpapier, maar je zou ook een donker stuk papier onder de witte laag kunnen leggen, zodat het doorschijnt. Leg je onder het witte vel aan de bovenkant een donkerder stuk papier en je naait een kader om het blad, dan kan je langs de naad  het papier los scheuren, ik zal morgen een foto van mijn werk laten zien, door het proppen is het papier veel beter te naaien en scheurt het veel minder tijdens het naaien dan wanneer je het niet verkreukeld hebt. Gebruik je een gedroogd blad of een blad skelet, dan moet je na afloop het blad wel behandelen met acrylwax of gel medium. Als bladvorm kun je ook een blad gebruiken van een zijden bloem. Kortom genoeg te experimenteren! Voor meer over deze bijeenkomst, kijk ook even op de blogs van Nienke, http://verfvirus.blogspot.com, Liesbeth, http://kleurrijkleven.blogspot.com en Janneke, http://acastelle.blogspot.com. Zij zullen er zeker over bloggen.

3 opmerkingen:

janneke zei

Ja het was zeker weer een dag met veel mogelijkheden. Het verkreukeld papier geeft een mooi resultaat.
Ben benieuwd naar jouw werkstuk!

Nienke zei

Verrassend leuk voor iemand die meer van stof houdt ;-) zoals ik.

Hannie de Beer zei

Het maken van de map kende ik al,maar de uitleg met de bladeren is erg fijn! Ga ik ook eens proberen,de Acrylwax staat in de kast!Bedankt Aart.Nu ben ik erg benieuwd naar jou werkstukje!