dinsdag 16 februari 2010

Handig hulpmiddel.

Een handig hulpmiddel die ik altijd gebruik als ik op de hand werk is mijn kussen. Ik werkte altijd zonder kussen, maar tijdens het maken van mijn Dear Jane ontdekte ik dat een kussen diverse voordelen bied.
1. Je kan je spelden kwijt in je kussen.
2. Na de eerste steken zet je je werk vast in het kussen met een grotere speld, zodat je je werk strakker kunt houden en je met de naaihand niet twee dingen tegelijk hoeft te doen, nl de stof vast houden en de naald door de stof bewegen.
3. Als je een blokje klaar hebt speld je het blok op het kussen, om hem wat in model te krijgen.
Hoe maak je zo’n kussen!
Je neemt een stuk van een plank, de mijne is zo’n 30 cm lang en 22 cm breed. Er omheen doe je fiberfill, in mijn geval de dikke soort, die ik niet meer gebruik, omdat ik dat te dik vind. Om alles op z’n plaats te houden heb ik er een aantal rolletjes verband om heen gerold. zowel in de lengte als in de breedte. Daarna maakt je er een kussen omheen van stevige stof. laatst heb ik een nieuwe hoes gemaakt, omdat de vorige begon te slijten. De gaten vielen er in en de stof begon te verschieten.Mijn quiltvriendinnen Jos en Gerda hebben het kussen zo’n 10 cm dik
gemaakt en breder en langer. Dan kan je er ook nog vakjes in de zijkant maken voor spullen die je graag bij de hand hebt. En de schaar kan je aan een ketting hangen of een decoratief koord. Het handigste van dit kussen is, dat je handen hoger hebt, ik denk dat dat ergonomisch beter is.
Voorheen stak ik mijn spelden regelmatig in een rijtje in mijn spijkerbroek, met als gevolg dat er een rijtje van die spelden in mijn broek zaten toen ik boodschappen ging doen. Ja, af en toe ben je zo bezig, dat je dingen vergeet. Klik op de foto voor een grote foto, en doe je voordeel.
Op de foto kun je zien dat ik bezig ben met de 6 puntige ster, deze wordt gemaakt van Japanse stoffen. Deze zijn zo mooi geweven, dat je bijna gaat denken aan een update van de blokken. Ik denk dat ik dat maar niet doe

4 opmerkingen:

sylvia zei

handig bedacht!!!
ik zit vaak 'hoog' te werken en heb ook wel eens zo'n piepschuim-dienblad-met-kussen gebruikt!
maar dan rollen je naalden alle kanten op.......
goed idee, dank je wel!!!

Suus zei

Dat is een heel goed idee.Dank je. Gr. Suze

Ger(ry) zei

Super tip! Dank je, Aart.

Marion zei

Wat een goed idee dit kussen. Ik ga 's kijken of mijn manneke dit voor mij wil maken....

Leuk blog heb je!

groetjes,
Marion