woensdag 14 april 2010

Een dagje uit in eigen stad.

Gisteren heb ik eerst even foto’s gemaakt van mijn quiltje, die ik cadeau heb gedaan aan de eigenaresse van Puur & Smaak, Weverstraat 35 in Arnhem. Zo ligt hij daar in de etalage, ik hoop niet dat die potten tomaten-
saus kapot gaan. Ik  zie nu dat de rode etagère die er zaterdag nog op stond verdwenen is. Ze is er nog steeds blij mee, dat maakt het zo leuk als je iemand iets geeft, fijn dat het gewaardeerd wordt. Daarna wilde ik naar het Museum voor Moderne Kunst
Arnhem ( MMKA ), zij hebben nu een tentoonstelling over de geheime schilderijen van HILMA AF KLINT, een vrouw die haar schilderijen schilderde geleidt door de geesten uit haar omgeving. Heel weinig mensen kenden haar schilderijen, omdat niemand ze zou snappen. In haar leven reisde ze elk jaar naar Rudolf Steiner. Na haar dood mochten deze schilderijen pas na 20 jaar bekend worden, zo had ze laten beschrijven. Ik heb wel genoten van de kleuren van deze doeken, maar het was mij allemaal te zweverig. Dat geeft niet, je hoeft niet alles te snappen, als je er maar wel kennis van neemt.  Verder waren er een verdieping hoger neo-realisten te zien, zoals Charly Toorop en Pyke Koch, altijd leuk om ze weer te zien. Er was een rondleiding met kinderen van een jaar of 5 á 6. Heerlijk om de reacties van de kinderen te horen, bij een schilderij van Pyke Koch vroeg een klein meisje:”Is die mevrouw al dood?”. Ja ik kan me die vraag wel voorstellen want het portret van Charly Toorop was wel bleek van huid. In het midden van deze verdieping is een hele lichte ruimte wat een uitzicht biedt op het trappenhuis, daar was de expositie wat Gelders Balkon genoemd werd. Ik had ook een foto gemaakt van de informatie
die bij deze expositie gegeven was, ik kan wel proberen er iets over te vertellen, maar het lijkt mij beter om de foto te plaatsen, omdat dat veel duidelijker is. Voor de art quilters lijkt me dit een goede expositie, omdat dit over transparantie gaat. In dit museum
mag je fotograferen, zolang je maar niet flitst. Omdat ik mijn portemonnee vergeten was toen ik naar het MMKA ging heb ik de weg ernaar toe 3 keer gelopen, 2 keer heen en 1 keer terug. Toen ik weg ging ben ik naar beneden gelopen, Arnhem ligt hier hoog, er is een bestraat pad naar beneden, waar je uitkomt bij het gebouw van de mode Akademie van Artez. Hier zijn bijvoorbeeld Victor en Rolf opgeleid. Het gebouw is van glas. Velen
kennen het van de voorkant, want daar raas je langs als je vanuit Ede naar Arnhem rijdt. Van de kant waar ik kwam heb je een heel andere aanblik en die wilde ik jullie niet onthouden. In 2011 is de mode biënale weer in de stad en ik verheug me er nu alweer op.

3 opmerkingen:

sylvia zei

wat leuk, dat quiltje, past goed bij de spullen eromheen!!!!
leuk,hoor, dat je dat voor haar gemaakt hebt: dat zijn nog eens leuke klanten!!!

Madammeke Ongeduld zei

wat heb jij een mooie blog ik heb mij bij je volgers gezet

Unknown zei

Ben ik al eens in Armhem geweest? Ik geloof ´t niet! Lijkt me leuk, ik hou van steden! Groetjes berbel