vrijdag 23 april 2010

Hoe anderen een patroon verwerken.

Afgelopen maandag bij de regiodag bleek dat meer mensen met het werkje van vorig jaar aan de gang gegaan. Ik vind het een voordeel dat het werkje een bloem in zes delen was, dus niemand had een voorbeeld gehad, behalve het voorbeeld van Carolyn en Mieke. Dan is het leuk om te zien wat anderen ermee gedaan hadden.
Dit was het voorbeeld van Mieke, het heeft ook in Leiden gehangen met de jaarlijkse tentoonstelling van het Quiltersgilde. De achtergrondstof die hier gebruikt is, is niet zo uitgesproken van kleur, waardoor je lekker felle kleuren kunt gebruiken. Vorig jaar was deze nog niet gequilt, maar daar had Mieke een jaar de tijd voor gehad.
Wie de maakster is van deze quilt weet ik niet, maar de rand om de quilt is wel grappig, juist omdat de stof aan de bovenkant anders verwerkt is. Met groen als achtergrond kun je ook lekker felle kleuren gebruiken. Zijn echte bloemen ook niet vaak fel van kleur.
Van deze quilt weet ik de maakster ook niet, maar zie je weer hetzelfde, een egale achtergrond in één kleur en de kleuren voor de bloemen zijn lekker fel. Ook bij deze quilt is er over de binnenrand heen gegaan. Alleen bij de quilt op de 2e foto zijn de bloemen binnen de rand gebleven. Blijkbaar vragen de bloemen niet om hekjes en andere grens bepalers.
Op het bericht van gisteren kreeg ik een reactie van Marrie-Jette, ze schreef dat ze de kleuren te tam vond en daar had ze wel een punt. Heerlijk als mensen zo reageren. Ik was gisteren al aan het zoeken naar andere stoffen en die heb ik gevonden. Mijn blokken van NYB gaan spatten, dat vragen ze ook. De stofjes die ik in Den Bosch heb gekocht gaan in de bakken en krijgen wel een andere bestemming. Misschien gebruik ik ze er wel tussen maar dan niet naast elkaar. Dit vind ik altijd het leuke van nieuwe projekten, het zoeken van de stoffen, meestal staan er diverse bakken met stof om me heen op de vloer en haal ik er uit wat ik leuk vindt, daarna ga ik combineren. Uiteindelijk wordt er bepaald wat er gebruikt gaat worden. Hoe doen jullie dat?

2 opmerkingen:

billibeer zei

Meestal laat ik me beinvloeden door de stof die ik heb liggen.Ik zoek eerst de hoofdkleur en daar zoek ik dan weer kleuren bij.Het gebeurt vaak dat ik de kleuren tonsurton uitzoek dat vind ik erg mooi.Soms verf ik er een serie voor.Mijn N.Y.B. heb ik rood gemaakt en daarbij alles rood oranje en geel gebruikt.Het is een prachrige quilt geworden.

MaksiTaksi zei

Heerlijk al die verschillende quilts die toch met eenzelfde uitgangspunt gemaakt zijn. En het is leuk dat het uiteindelijke patroon in je hoofd moet ontstaan. Ik vind ze allemaal prachtig hoor!