maandag 6 februari 2012

Afwerken.

Heel wat berichten geleden heb ik het wel eens gehad over het afwerken van een quilt. Je kunt het doen met een lange bies, maar voor het geval je dat niet wil is er ook een andere manier.
P1040056.JPG
Ik heb hiervoor 4 strips gesneden van 3 inch breed en 4 vierkanten van 4 x 4 inch. Eerst vouw je de vierkanten tot een driehoek en die leg je in de hoeken van de quilt OP de voorkant van de quilt. Daarna vouw je de strips dubbel en die leg je van hoekpunt naar hoekpunt, als ze maar voorbij de driehoeken komen is het goed. Daarna speld je alles netjes op de plaats vast. Ik gebruik dan de zigzag steek om alles vast te naaien. Als je rondom bent, spelden eruit halen en de stof naar achteren vouwen, tegelijk zet je dit weer met spelden vast. Doordat je eerst begonnen bent de driehoeken op hun plaats te leggen, komen die bij het omvouwen mooi in de hoeken te zitten, met de dubbele strips eronder.
P1040057.JPG
Deze manier heb ik een keer geleerd van Wietske Kluck, ze heeft geen blog meer, wat ik erg jammer vindt. In Vijfhuizen zijn haar quilts de afgelopen dagen te zien geweest.
Met een applicatiesteek ga ik dit met de hand vastzetten. Als je alleen de strips doet en niet de ruimte tussen de ene en de andere strip, dan kan je van driehoek naar driehoek een lat schuiven om de quilt op te hangen. Ik zal dit in een volgend bericht laten zien, als ik met het appliqueren klaar ben.
P1040058.JPG
Op het middenstuk van de quilt heb ik, met voetje 23 van Bernina, een lint genaaid in een cirkel. Het is lint waar ook mee gebreid kan worden, ik speur altijd naar dit soort materialen, om er later een quilt mee te kunnen versieren. Hiernaast zie je hoe de quilt er dan uit komt te zien. De naam is ook al bekend, het wordt SO WHAT!!.
P1040059.JPG

6 opmerkingen:

Tilly zei

handige tip, ga ik eens uitproberen. Quilt is erg mooi geworden.groetjes

Hannie de Beer zei

Een heel gezellige quilt is het geworden.Grappig met de spiraal erop!

Elly Wijnen zei

Je quilt is prachtig geworden!

Liesbeth Wessels zei

Leuk met veel dynamiek! So What...
groeten van liesbeth

Shirley zei

Ja, leuke naam! Zonde dat wietske geen blog meer heeft, ik keek er graag op.

Ineke zei

...en dan maak je midden op de lat een haakje o.i.d?