donderdag 4 maart 2010

Eerste logcabins.

Eergisteren publiceerde ik mijn Eerste quilts, na mijn eerste quilt kreeg ik elke les 2 logcabin patronen. In mijn ijver maakte ik in 2 weken tijd van de 2 patronen een kleine quilt. Het was voor mij allemaal nog nieuw en ik had een andere smaak dan dat ik nu heb. Het quiltje hieronder is er zo één. De stoffen afzonderlijk leken leuk te combineren, maar toen de
blokken in elkaar zaten viel dat erg tegen. Ook quiltte ik nog niet in de rand en laat staan door het patroon van de logcabin heen. Ik denk dat ik deze quilt ga ontmantelen, dat wil zeggen, de bies eraf, de ophangstrook eraf en het naamplaatje eraf. Dit label stelt nog niet veel voor. Wat ga ik ermee doen? Als de quilt ontmanteld is, ga ik hem machinaal doorquilten en de kleur ga ik veranderen met verf. Met Lutrador of gaas kan je het aanzien ook veranderen en ik heb een aantal plastics verzameld die met een hotgun of een soldeerbout veranderd kunnen worden.
Dit is een logcabin met ingezette vierkantjes. Een leuk patroon, maar eigenlijk te klein om met het effect te kunnen spelen. Deze quilt kan dus ook bewerkt gaan worden.
Dit vind ik niet erg, een leerproces is nuttig en dan heb je ook materiaal nodig om op te kunnen oefenen. Het grote voordeel van het hebben van een weblog is dat ik straks kan zeggen, “gelukkig hebben we de foto’s nog”. Deze 2 quilts zijn van 1996 en met de hand genaaid en gequilt, alhoewel dat quilten toen alleen de functie had om de 3 lagen met elkaar te verbinden.
   Ineens ben ik blijkbaar in gaan zien dat 4 blokken te weinig zijn om het effect tot zijn recht te laten komen.De quilt hiernaast is een betere quilt geworden. Gemaakt in 1997 ook met de hand genaaid en gequilt. De rand heeft iets te veel alcohol gehad, want die bobbelt nogal. Ik ben toen wel gaan quilten in de hoek, een klein keltisch patroontje, maar waarom heb ik die niet helemaal over de rand laten lopen, dan had het effect beter geweest.
De driehoeken in deze quilt zijn gevormd uit dubbelgevouwen vierkantjes, dus de hoekjes zijn open.
Het is toch wel leuk om terug te kunnen kijken op wat je allemaal heb gemaakt. Je ziet dan goed waar je begonnen bent en waar je nu staat in je creativiteit.

1 opmerking:

Suus zei

Ik ben heel benieuwd Aart wat je ermee gaat doen.Ik heb 2 jaar geleden een keer een workshop fusing plastic gedaan, dus als je vragen hebt, mail maar.
Gr. Suze