vrijdag 19 maart 2010

Even niets gedaan.

In verband met mijn verjaardag is er qua naald en draad weinig gebeurd. Ik wilde vanmorgen boodschappen gaan doen voor het kleine feestje van aanstaande zaterdag, toen een vriendin zich aankondigde voor de koffie. Toen ze vroeg of het goed was dat ze even langs kon komen, kon dat natuurlijk. Mijn plannen moest ik opschuiven, ondertussen stond er een wasmachine te draaien, dus dan moet er toch gestreken gaan worden. Geeft niets, het is allemaal gelukt wat ik in mijn planning had. Daarom wil ik vandaag wat gaan uitleggen. Ik heb begrepen van de reacties van iedereen, dat mijn uitleg op prijs wordt gesteld. Ik vind dit ook erg leuk om te doen. In mijn bericht van 7 Februari jongstleden, heb ik het over
het quiltje voor de wedstrijd van Quilt en zo, Daar heb ik krul inzitten, die is gemaakt van vliesofix die geverfd is. Je neemt een stuk Vliesofix en met waterverf maak je strepen, iets anders kan natuurlijk ook, gebruik vooral diverse kleuren en niet onbelangrijk – veel water. Door het vele water gaan de kleuren naar elkaar toelopen. Het vliesofix gaat wel bobbelen, maar dat geeft niet. Dit moet goed drogen, ik heb het zelfs met tape aan de deur vast geplakt, om er voor te zorgen dat er vertikale strepen in zouden komen en dat de kleuren in elkaar door gaan lopen. Het droogt heel langzaam, dus geduld hebben is essentieel. Als het helemaal droog is,
neem je een van te voren gemaakte mal, legt de mal op de papier kant van de vliesofix , tekent de mal over op de vliesofix. Daarna knip je de vorm uit en leg je de uitgeknipte vorm op de stof. Dan gaat het leuk worden, het strijkijzer wordt erbij gehaald en de vorm wordt op de stof gestreken. Na het strijken mag de papieren achterkant van de vliesofix eraf, omdat vliesofix aan 2 kanten plakt, plakt de bovenkant, waar net het papier van af is gekomen. Dit plakken verdwijnt na een tijdje. De verf schijnt door, dus probeer van te voren na te denken welke vorm je uiteindelijk wil en de strepen die je gaat schilderen. Door mijn strepen en krul krijg je dit effect. De foto is een
beetje wazig, camera verkeerd ingesteld, maar het idee komt wel over, denk ik.
De krul heb ik met de naaimachine vastgezet, door middel van een zigzagsteek en kleurverlopend garen. Ik ga hier meer mee doen, het is misschien wel mooi met organza of ander doorzichtig materiaal. Straks heb ik een
Bee, ben benieuwd waar iedereen mee bezig is. Ons groepje bestaat uit 5 personen. Mijn camera gaat mee, dus misschien morgen foto’s van de Bee.

Geen opmerkingen: