dinsdag 16 maart 2010

Het vervolg.

Vandaag maar verder waar ik gisteren gestopt was, want dan kan ik alles bij elkaar houden. Een soap zie je ook iedere dag! Ik wilde de rand een
leuk effect geven, kijk eens naar de foto van de volledige quilt in het vorige bericht. Ik heb de randen namelijk niet allemaal dezelfde maat gegeven, in feite zet je het midden dan uit het midden, dat vond ik zo saai, wilde een beetje experimenteren. Ik heb de rand opgedeeld in vierkantjes en met potlood de lijntjes getrokken. Met de naaimachine ben ik boven in een blokje begonnen, naar beneden gegaan en bij de potloodlijn gekeerd. Zo ga je door tot het vierkantje gevuld is, bij het volgende blokje ga je dan van links naar rechts en weer terug. Dit is een zeer arbeidsintensieve vulling en ééntje waar je bij na moet denken. Waar stop je in een vierkantje en ga je naar de volgende. Misschien is het te volgen in de foto. Maar hier even een uitleg! Neem het linker blokje in de donkere crême stof. Ik ben begonnen links onderin en ben naar boven gegaan tot linksboven. Vanaf dat punt ga ik naar het blokje erboven, ga omhoog, keer om naar rechts en ga dan weer naar beneden. Zo vul ik dit blokje tot rechts bovenin. dan volgt het bovenste blokje naar rechts, deze wordt weer horizontaal gequilt tot links onderin. Het blokje eronder ben ik links bovenin begonnen en geëindigd rechts onderin. Dit werk moet je niet te lang doen, want je bent zo intensief bezig, dat je ogen even moeten uit focussen. Het effect vond ik erg leuk. Bij de foto hieronder heb ik weer wat anders gedaan. Weer zijn
er vierkantjes getekend met potlood, gebruik daarvoor een fijn potlood met stiftjes van 0,5 millimeter. Bij deze blokjes wilde ik driehoeken quilten op de manier die ik net beschreven heb. Eigenlijk moet je hiervoor een patroon uitgedacht hebben, want anders lukt het je niet. Het effect wat dit geeft is dat het gequilte driehoek plat wordt en de rest van het vierkant opbolt. In de foto van de
gehele quilt heb ik rechts onderin blaadjes geknipt uit colback en die op de quilt genaaid en wel zodanig dat je de bladvorm naait en daarna de nerven. Ik heb niet helemaal op het randje van de colback genaaid, maar de rand wat ruimte gegeven. Toen ik klaar was met naaien, waar ik ook intensief mee bezig was, zag ik dat ik de achterkantstof omgeklapt had naar onder de quilt en dat was niet de bedoeling. Losmaken was geen optie dus heb ik de bladvormen losgeknipt uit de achterkantstof. Het leuke was, dat wat ik dacht dat ik verprutst had, een mooi effect gaf. Dus ik had mezelf ongewild een cadeau gegeven. Alleen het zit op de achterkant. Op deze manier kan ik iemand die de quilt ziet hangen, nu ook verrassen.

4 opmerkingen:

Klaske zei

Ik kan dit jammer genoeg niet doen met mijn machine, ben dapper aan het sparen, maar ik mag zo nu en dan de naaimachine van mijn schoonzus lenen, maar het werkt niet echt. Ziet er goed uit op de foto!En zo zie je maar dat iets wat per ongeluk gebeurt toch ook heel leuk kan zijn.

Sabine zei

Hoi Aart,
Ik hoorde dat jij misschien ook wel interesse had om op de quiltdag in Helmond te komen. Zoja, dan hoor ik het wel :-)
Je zult niet de enige man zijn!
Neem maar een kijkje op mijn blog voor meer info (en een impressie van vorig jaar)

Groetjes, Sabine

Suus zei

Dat heb je heel mooi gedaan.

Esther zei

Hola, tienes excelentes trabajos. Saludos desde México.