woensdag 5 mei 2010

Bevrijdingsdag.

Sorry, vanmorgen was er geen bericht van mij om 5.00 uur. Gisteravond kwam ik, voor mijn doen, laat thuis. Ik wist dat er een concert was in de Eusebiuskerk in de stad. Dit concert was na de dodenherdenking. Het was
wel een beproeving gisteravond, want met de herdenking was het lang staan. Mijn rug is niet zo sterk, omdat ik als kind een vorm van kinderverlamming heb gehad en daardoor mijn bekken is gekanteld, kan ik het staan nooit lang uithouden. In de kerk was het ook staan, want hij was al propvol. Maar het is gelukt, vlakbij mij stond iemand tegen één van de pilaren die het orgel ondersteund en toen deze meneer wegliep, heb ik gelijk mijn kans gegrepen. Maar boven al hield de muziek en de dans mij op de been. Dit herdenkingsconcert werd door Dansgroep Lèfamm ( www.lefamm.nl ), Het Gelders Opera en Operette Gezelschap ( www.goog.nl ) en Philharmonie Gelre
( www.philharmoniegelre.nl ) uitgevoerd. Ook het kerkorgel deed mee. Het programma bestond uit Let’s keep our garden growing uit Candide, componist Leonard Bernstein, The armed man, een mis voor de vrede, gecomponeerd door Karl Jenkins. Speciaal voor deze dag had Karl Jenkins toestemming gegeven om de muziek voor symphonisch blaasorkest te laten instrumenteren. Dat is gedaan door de engelse componist Martin Ellerby. Tijdens de voorstelling waren er beelden te zien van de verwoeste stad Arnhem, wat het geheel nog aangrijpender maakte. Je zag bijvoorbeeld beelden van de verwoeste Eusebius en nu was het concert in de herrezen Eusebius. Leidraad van deze productie is de metafoor van de samenleving als een tuin, die onderhouden moet worden om ervan te kunnen genieten of eruit te oogsten. De tuin kan alleen groeien en bloeien, als we er zelf in werken en niet gaan zitten wachten tot een ander dat doet. Let”s keep our garden growing: ieder jaar, ieder jaargetijde opnieuw.  Tijdens de voorstelling werden er zakjes aarde doorgegeven door de dansers en deze zakjes werden op het podium geleegd, de leden van het GOOG, bewerkten de aarde en later werden er planten op gezet, de symboliek werd prachtig vertolkt.
Natuurlijk heb ik teksten en de foto geleend, de tekst komt uit het programma dat werd uitgereikt en de foto komt van de site van dagblad de Gelderlander,  www.gelderlander.nl .

Geen opmerkingen: