maandag 21 juni 2010

Denken, afwegen, beslissen.

Het was gisteren zo’n zondag die koud, winderig en een beetje slaperig was. Maar dat kon ik me niet veroorloven, er moeten beslissingen gemaakt worden. Die beslissing is hoe Summerstars gequilt gaat worden, Ik wil het reliëf van de sterren en de gedraaide blokken accentueren, maar het 3D
P1020050.JPG
effect moet behouden blijven. Dus dat werd denken, afwegen en uiteindelijk beslissen. Ik heb moeite om het me voor te stellen, dus een draadje garen en een quiltnaald bieden dan uitkomst. Ik heb de draad gewoon afgeknipt, want dan kan ik het gemakkelijk uit halen. In de hoeken naast de sterren wil ik 2 lijnen naaien van de ene rand naar de andere en terug op een paar millimeter afstand. Dit wil ik met de naaimachine gaan doen met een gewone rechte steek. Ik wil voor alle sterren en gedraaide blokken dezelfde garen gebruiken, om het geheel niet rommelig te maken. Wat net te zien is op deze eerste foto, is dat ik de gekleurde banen in de eerste rand net naast de baan genaaid heb met een rechte steek in de kleur van de gekleurde baan. Zo komen deze banen naar voren. Ik denk dat deze quilt niet meegaat naar Italië, omdat ik nog geen globaal beeld heb hoe er verder gequilt gaat worden. Doordat ik zowel met de machine als met de hand wil gaan quilten, moet ik wel een beeld hebben hoe ik het hebben wil. De belangrijkste reden is, dat er eigenlijk eerst met de machine gequilt moet gaan worden voor ik met de hand verder kan. De naaimachine gaat niet mee,
P1020052.JPG
dat zou te veel slepen zijn en ik heb al een koffer en een rolstoel bij me om te vervoeren. Het is vakantie, dus dit moet maar even wachten. Op de foto van de gedraaide vierkant is te zien hoe er een gequilt lijntje rond het vierkant loopt, dat lijntje gaat niet helemaal om het vierkant heen en het worden 2 lijntjes. Ik hoop hier morgen aan te beginnen om te kijken wat het effect zal zijn. Of ik in the ditch rond de blokjes ga quilten weet ik nog niet, maar dat zou goed mogelijk zijn. Met welk garen ga je dat nou doen? Ja, dat is een goede vraag! Hiervoor heb ik Aurifil garen uitgezocht, het heeft een mooie glans en voelt zacht aan. Ik moet alleen nog even op de site van Aurifil kijken of deze garen geschikt is voor de machine. Het verschil tussen machine garen en hand garen is te zien aan de kleur van de cone. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
P1020053.JPG
Dit is het garen, zien jullie de glans van het garen!

3 opmerkingen:

liesbethwessels zei

Ja, ja quilten is een heel proces! Door het hoofd, hart en de handen ! Ik tuttel daar ook altijd een paar dagen mee om, probeer iets hang het op en ... haal het uit.
Ik maak graag van je aanbod gebruik, na onze vakantie. Ook wij gaan naar italie en zijn rond 20 augustus terug. groet liesbeth

vilterietje zei

Geen oh's en ah's maar:
Aart, je werk is de moeite waard!
Ik geniet van je werken, van je belevenissen en ik kijk altijd met plezier naar je blogs.
Groetjesen tot... Vilterietje

Linda Robertus zei

Hoi Aart, ik gebruik altijd aurifil garen in de machine en dat gaat prima. Het is heerlijk garen om mee te quilten. Prachtig kleurtje heb je daar!