zaterdag 9 april 2011

Verkeerde jaargetijde

Op zo’n mooie dag als gisteren zat ik even in het verkeerde jaargetijde. De zon stond hoog aan de hemel, de geluiden van de terrassen kwamen de kamer binnen en waar was ik mee bezig? Laatst met de bee vertelde Metje dat ze moeite had om een quiltje te quilten, ten eerste wat er gequilt moest worden en ten tweede hoe. Het hoe kwam doordat er achter de stof vliesofix was gestreken en daar kreeg ze de naald niet goed meer door heen.
P1030109.JPG
Ik heb haar voorgesteld om het voor haar met de naaimachine te doen. Gistermiddag kwam ze haar quiltje brengen, toen ze weer naar huis was, heb ik het gelijk gedaan. Ik laat expres even de achterkant zien, dan kunnen jullie raden waarom het het verkeerde jaargetijde was voor dit quiltje. Het hoefde niet erg gequilt te worden, door de vliesofix achter de stof, is het geheel een beetje stijf geworden. De belangrijkste delen heb ik geaccentueerd, op de foto zie je het niet, maar er is wel effect te zien. Metje vroeg zich af of ik wel voldoende garen had, ik denk dat ik hiermee misschien 2 meter garen heb gebruikt. Het geeft een goed gevoel om iets te kunnen betekenen voor een ander, het hoeft niet zo veel te zijn, als het maar uit een goed hart komt.
Zijn jullie al benieuwd naar de voorkant van dit quiltje, dan zal ik die tevoorschijn toveren.
P1030108.JPG
Er moet nog een rand omheen en aan de achterkant een ophang bies en Metje is klaar voor de komende kerst. Het patroon hiervoor had ze gekocht, maar ze vond het te groot. Ze heeft de tekening laten verkleinen in een copy-shop, ik was ingeschakeld om de beschrijving te vertalen uit het engels. Zelf heeft ze de tekening tegen het raam geplakt en overtrokken op stof. Dat is nog een hele klus als je 85 bent. De bandjes zijn met de hand op de ondergrond geappliqueerd, ik heb er gisteren met mijn neus bovenop gezeten, maar dat heeft ze netjes gedaan.
Ik ben gisteren na de vrijdagse huishoudelijke werkzaamheden verder gegaan met het meanderen van de blokken voor de Cannenburch, er zijn er nu 2 klaar, nog 4 te gaan. Dat is nog maar de helft van de quilt.

5 opmerkingen:

vilterietje zei

een beetje in de bonen? :)

Marja. zei

je hebt helemaal gelijk!! verkeerde jaargetij, kwestie vliesofix, de leeftijd van Metje enne..... prachtig werkstukje met volgestoken liefde en vriendschap!!

Anoniem zei

Hoi Aart, nou...verkeerde jaargetijde: als je vroeg begint voor de kerst is-t-ie in ieder geval optijd klaar!! Compliment voor Metje voor haar mooie werk (geef je dat aan haar door?) Lief weer van je voor je hulp, maakt het extra waardevol!
Hetty

Nienke zei

Net een glas in loodraam, mooi!

Shirley zei

Oh hij is wel mooi zeg, ook de kleuren zijn prachtig, en wat fijn dat je dit voor je vriendin kan doen.