donderdag 12 mei 2011

Het is zover–onthulling.

Lang heb ik iedereen bezig gehouden met de totstandkoming van deze quilt. Ik kon daar al die tijd niet veel over vertellen, ik bracht het als een landschapsquilt. Dat was maar ten dele waar, een heleboel moest ik verzwijgen, maar vandaag de hele waarheid.
P1030199.JPG
Dit is de aanleiding! Mijn ouders hebben gisteren gevierd dat ze 50 jaar geleden in het huwelijk traden! Afgelopen maandag was de dag, maar een feestje op maandag is niets. Een jaar geleden begon ik langzaam plannen te maken en ideeën te ontwikkelen. Ik wilde ze neerzetten in het landschap, waar ze nu al 50 jaar samen wonen. Er moest ook een boom in komen, omdat zij nu de stamouders zijn van ons gezin met 5 kinderen, 5 schoonkinderen en 6 kleinkinderen. Aan de zin, gaat heen en vermenigvuldig u, hebben ze goed gevolg gegeven. Voor ieder kind is er een tak aan de boom, de onderste voor de oudste en de bovenste voor de jongste. De kleinkinderen hebben een eigen tak gekregen. Onder aan de boom is een foto gebruikt, die op stof is geprint, gemaakt aan het strand tijdens een dagje uit met mijn zusje. Aan elke broertje en zusje had ik gevraagd om foto’s op te sturen via de mail, dat heeft nog wel een tijdje geduurd voor ik die bij elkaar had, er is menigmaal een mail gestuurd. Dan komt er opeens een vraag of ik ook foto’s wil hebben waar ze beide op staan, natuurlijk wilde ik die. Zelf had ik ook al eens met een smoesje een foto gemaakt van hen beide, maar die waren nooit zo leuk. Je kunt het ook niet elke keer vragen. Toen deze foto van hen samen werd gemaakt hadden was dat niet eens de bedoeling, dat het op deze quilt kwam.
P1030198.JPG
Eindelijk het eindresultaat, de groene lijnen aan de onderkant zijn repen Lutrador, die ik beschilderd heb, daarop heb ik de namen van het voorgeslacht op geborduurd met de naaimachine. Zowel aan mijn vaders kant als aan mijn moeders kant ben ik tot aan 1600 gekomen. Deze namen heb ik expres aan de onderkant gesitueerd, omdat de basis is waar wij allen uit ontstaan zijn. Het voorgeslacht begint bovenaan met de laatste generatie die ons is ontvallen, onderaan staan de voorouders uit 1600! Zo is het een hele familie geschiedenis geworden, gaandeweg het hele proces kwamen er ideeën bij. De bladkronen zijn niet zo groot, want de foto’s van de kinderen en kleinkinderen moesten aan de takken komen. Die foto’s zijn op stof geprint en op de ondergrond vastgenaaid. Aan de linkerkant op de grens van land en lucht heb ik een foto op stof toegevoegd van de Gerbrandy-toren, in de volksmond de tv-toren, van Lopik. Toen mijn ouders op 9 Mei 1961 trouwden, werd ook de tv-toren geopend door H.M. Koningin Juliana. De fotograaf die mijn ouders hadden ingehuurd moest daar ook zijn, hij had een beetje haast om op tijd te zijn. Ik heb erg genoten van het proces waar deze quilt uit is ontstaan, een aantal hobbels moesten genomen en overwonnen worden. De quilt is ze gisteren aangeboden namens kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen.

16 opmerkingen:

Linda Robertus zei

Een prachtige quilt Aart! Wat een geweldig cadeau voor je ouders.

Anoniem zei

had je de zakdoekjes nog nodig?
fijne dag annemiek

vilterietje zei

prachtig aart! helemaal toppie, dat zal het hoogtepunt van het feest zijn geweest en een mooie herinnering:)

joke zei

Een indrukwekkende quilt Aart. Je ouders waren er vast heel blij mee.

Anoniem zei

Helemaal geweldig. Wat een prachtig cadeau! Als iemand toch zoiets voor je maakt...
Hoe reageerden ze?

pauline zei

Ten eerste...proficiat met de huwelijksverjaardag van je ouders. Maar weet je... ik ben helemaal stil van deze prachtige quilt. Wat een geweldig aandenken. Vooral met het verhaal erachter. Het was het wachten waard!
groetjes,

Anoniem zei

Applaus!! En gefeliciteerd met je ouders.
Groet, Ineke

marjolijn zei

Prachtig gedaan Aart. Hoe reageerden je ouders? Vast en zeker ontroerd.

Hannie de Beer zei

Een geweldige herinneringsquilt! Je hebt er een prachtig aandenken van gemaakt.Alsnog mijn felicitaties.

liesjequilt zei

Dit is wel heel bijzonder, Prachtig gedaan, Ik den dat je ouders wel helemaal ontroerd zullen zijn van zo'n mooi geschenkt.
complimentjes.

Liesbeth- frederiksoord

conny's quilts en creaties zei

Fantastisch Aart, wat is dit een geweldige quilt geworden!! Heel mooi hoe je zo je familie geschiedenis op een heel eigen en creatieve manier hebt vastgelegd. Wat een prachtig cadeau voor je ouders. En jij ook nog gefeliciteerd met hun jubileum!

Marijke zei

Prachtige quilt!

Nienke zei

Erg origineel en vooral de uitwerking ervan met voogeslacht en tv-toren spreken me aan.
Mijn schoonouders zijn ook 50 jaar getrouwd, maar slechts 2 kinderen, dus dat zou een zielig boompje worden :-). Overweeg nu iets met vogels, je hebt me wel geinspireerd hiermee,! En natuurlijk van harte gefeliciteerd!!

Suus zei

Prachtig Aart, een erg mooi en bijzondere quilt en kado. Ik heb al even gelezen dat ze er erg blij en ontroerd door waren.

Elly Wijnen zei

Wat een mooi idee en prachtig uitgewerkt!
Je ouders en familie mogen trots zijn.
Proficiat voor je ouders.

Liesbeth Wessels zei

Ik heb dit bericht nog even terug gelezen. De quilt is prachtig geworden. ! groeten van liesbeth