maandag 23 mei 2011

Sporen (2).

Vandaag de andere uitleg, zoals ik gisteren heb beloofd. Zaterdagmorgen ben ik naar de nieuwe doorgang geweest die van een gelijkvloerse kruising een ongelijkvloerse kruising maakt. Dit is nodig om de trein die van Utrecht af komt en naar Nijmegen gaat een onderdoorgang onder alle sporen te geven. Nu moeten de sporen die overgestoken worden 3 minuten stil gelegd worden, om geen ongelukken te krijgen. Het spoorgedeelte van het station is eigenlijk maar heel smal, dat komt door de hoogteverschillen die we in onze stad kennen.
P1030248.JPG
Aan de noordkant van het station ligt het straatniveau al hoger en aan de zuidkant lager. Door de bebouwing is het niet mogelijk dit oppervlak te verbreden. Op zich kun je vanuit het station maar 3 kanten op, naar het oosten, naar het westen en naar het zuiden. Op de foto hiernaast zie je de baan die de trein straks neemt als hij vanuit Nijmegen richting het station rijdt, hij komt in een bak te rijden die langzaam gaat dalen en dan met een hele flauwe bocht onder de sporen door de doorgang duikt. Ik heb begrepen van de deskundigen van Pro-rail dat dit geen tunnel is. Het hele nieuwe gedeelte is 750 meter lang en bestaat uit 35 ‘moten’ van 21 meter lengte, de westelijke toerit west, foto boven, bestaat uit 12 moten, het gesloten deel uit 10 moten en de toerit oost uit 13 moten.
P1030256.JPG
Aan de persoon die net de onderdoorgang in loopt kun je zien hoe hoog het is, nu wordt er volgende week ballastmateriaal in gestort, waarna het spoor eroverheen komt te liggen, daarna moet de bovenleiding nog geplaatst worden en dan kan de eerste trein er op 29 Augustus doorheen rijden. Dat dit heel veel werk is geweest is nu een beetje voor te stellen, ik zeg expres een beetje, er is voor de hele onderdoorgang 38.000 m3 grond weggehaald, dat is ongeveer 2200 vrachtwagens. Dat is bijna niet voor te stellen. Die vrachtwagens zijn via vaste routes de stad uit gereden, daar was een speciale omleidingsroute voor. Een deel van die vrachtwagens komen weer terug met ballastmateriaal, het blijft nog even onveilig rond dit gebied.
P1030258.JPG
Aan het einde gloort licht, het einde van de onderdoorgang! Ik wilde dit toch met jullie delen, kom je over een tijdje met de trein naar Arnhem, dan weet je wat hier allemaal is verzet en dan heb ik het nog niet eens over het nieuwe stationsgebouw, dit gaat alleen maar over het emplacement met de sporen en de perrons. Wil je hier meer over weten, kijk dan in een verloren uurtje naar www.prorail.nl/sporeninarnhem.

4 opmerkingen:

vilterietje zei

ich zeen ut leich aan ut enj van den tunnel:)

Hannie de Beer zei

Een giga project met hindernissen. maar als het klaar is een geweldig station. Nu dus al wat gemakkelijker voor de reizigers die de stad in willen! Ik moet nog maar eens naar Anhem deze zomer.

Ellen zei

Wat een mooi verslag Aart,Ik werk zelf bij de spoorwegen en kom af en toe wel eens op het station in Arnhem ,maar er is nooit tijd om de wekzaamheden te bekijken.Bedankt voor het verslag !!
GR Ellen
http://ellen-quilt-ellen.blogspot.com/

Birgitte aka Bietje zei

Vroeger kwam ik vaak in Arnhem met de trein. Maar dat is al weer een tijdje terug. Ik heb me altijd verbaasd dat zo'n grote stad eigenlijk zo'n raar station had. Onlogisch. Gelukkig is dat nu opgelost (bijna dan).
Ik herinner me een keer dat de trein uit nijmegen (met mij) te vroeg stopte, dus op het verkeerde perron. Deuren gingen open, mensen eruit en erin. De trein trok weer op en een meisje kwam er achter dat ze in de verkeerde trein zat. Ze denkt niet na maar trok zo aan de noodrem. Hele heisa, spoorwegpolitie erbij, zij mee. En dat terwijl de trein eigenlijk alleen optrok om naar het juiste perron te rijden.