maandag 30 mei 2011

Zijdeverven.

Het verven van stoffen is voor mij altijd een spannende gebeurtenis, je weet nooit hoe het uit de verf komt. Bij de zijde is het niet anders, maar daar was ik nog meer benieuwd naar. Het emmertje stond in de badkamer, dus ik zag het niet, daarom heb ik het uit kunnen houden en heeft het 24 uur in de verfoplossing gestaan. Spannend was het toen ik de zijdelap ging uitspoelen, eenmaal uit het emmertje, zag ik de kleuren en was verrast.
P1030277.JPG
Anders dan bij katoenen stoffen, kan je zijde niet in heet water zetten. Na het uitspoelen in koud water heb ik de lap een half uur in handwarm water gezet met een beetje fixatie er aan toegevoegd. Toen ik het na dat half uur weer in koud water uitspoelde kwam er nog iets kleur vanaf, maar al gauw werd dat minder. Dank zij de wind gisteren was de lap snel droog. Ik ben verbluft door de kleuren die erin zitten en kan deze lap goed gebruiken voor de quilt met de witte Amaryllis. Voor de ondergrond heb ik niet alles nodig, dus ik kan het mooiste stuk eruit halen. Ik heb nog 2 stukken zijde over, die ga ik de aankomende dagen ook maar eens in een verfbadje stoppen, wel met andere kleuren. Gisteren was er een reactie van Bietje met de vraag waarom je de zijde moet voorbewerken en waarmee dan. Bietje heeft natuurlijk al antwoord gehad, maar die wil ik jullie niet onthouden, uit eindelijk kunnen we van elkaar leren. Als je katoen gaat verven heb je soda-ash nodig, dat zet de plantaardige vezels van het katoen open. Dat werkt zo voor alle stoffen die van plantaardige herkomst zijn, zoals linnen, hennep enz. Zijde is van dierlijke herkomst, de zijderupsen maken cocons van ragfijne zijde draden, die cocons worden geoogst en de zijde draad wordt gewonnen. Van de zijde draden worden de zijdestoffen gemaakt. Soda-ash is een agressief goedje en zeer schadelijk voor de zijde, we gebruiken daar azijn voor. Na de lap een tijdje in een azijn/water oplossing van 200ml azijn op 1000ml water te zetten, wring ik voorzichtig de lap uit en heb ik het aan de wind gedroogd. Daarna is het in het verfbad gezet. Bij katoen is er verschil of je de lap droog in de verfstof stopt of dat de lap nog vochtig is. Bij vochtige lappen mengt de verf zich beter waardoor het uiteindelijke resultaat wat vloeiender lijnen geeft, bij droge lappen zijn verschillende kleuren verfstof wat scherper afgebakend.

7 opmerkingen:

Nienke zei

Oooh wat mooi, waarom krijg ik toch altijd de kriebels als ik zo´n mooi geverde lap zie... Heel benieuwd wat voor moois je er van gaat maken!

joke zei

Wat een prachtige lap is het geworden Aart!

Liesbeth Wessels zei

Dank je voor de uitleg, ik zou zijde anders net zo behandelen als katoen. Nu niet meer dus, groeten van liesbeth

Hannie de Beer zei

Prachtige lap Aart! En bedankt voor de uitleg. Ik deed in het verleden de zijde ook gewoon in de soda ash. Dus nu niet meer!

Anoniem zei

Errug mooi geworden! Ik ben er ook blij mee dat je het proces "uit de doeken " doet.
Groet, Ineke

Birgitte aka Bietje zei

Dank je wel voor de uitleg. En wat is de lap mooi geworden. Eigenlijk zonde om in te snijden.

vilterietje zei

dank je wel voor de tips!
weet je ook hoe je wolmoet voorbewerken?
de lap is trouwens prachtig geworden:)