donderdag 18 november 2010

Terschelling.

Toen ik gistermorgen wakker werd lag er tot mijn grote verbazing op de plek waar het russische tallship had gelegen een ander tallship, deze heeft als havenplaats achterop de naam Franeker. De naam van het schip heb ik nog niet gezien, die houden jullie nog te goed van mij.
Deze is wel een stukje groter, heeft ook 3 masten en er zitten 8 dwarszeilen op. Na het ontbijt zijn we naar de veerterminal gegaan om kaarten te kopen voor de overtocht naar Terschelling en weer terug. De veerboot vertrok om 9.45 uur en de overtocht duurt 2 uur. Onderweg kom je dan langs het eiland Griend, dat onbewoond is en totaal bestemd is voor de vele vogels, Mijn vader had in het blad van Natuurmonumenten daar een artikel over gelezen en kwam er al lezend achter waar Griend lag, hij had altijd het idee gehad dat het in de duitse bocht lag. Speciaal voor mijn Pa heb ik er foto’s van genomen. Ruim 2 jaar geleden deden wij bijna dezelfde overtocht, maar toen was de bestemming Vlieland, toen was het onze huwelijks reis.Terschelling ligt een eiland verder, vanaf Noord-Holland heb je eerst Texel, dan Vlieland en daarna Terschelling.
Bij het schrijven van dit bericht en het plaatsen van de foto’s zijn de foto-tjes zo klein dat ik eigenlijk niet goed kan zien welke foto ik aanklik.  Daarom staat hiernaast een foto van het droogvallend wad. Het was eb aan het worden en rond 11.30 uur zou het volledig eb zijn. We kwamen om 11.45 uur op Terschelling aan en zijn eerst gaan lunchen, daarna hebben we nog door het dorp West-Terschelling gelopen. Op een gegeven moment was Henk zijn energie bijna op, dus zijn we maar een restaurantje ingedoken. Samen hebben we nog wel op een
bankje en toen nog lekker in de zon, onder de Brandaris gezeten, de oudste van de Nederlandse vuurtorens. Ik heb nog een wandeling langs het Wad gemaakt en kreeg  lekkere koude wangen en oren, toen ik bij Henk in het restaurant was aangekomen, was het tijd voor een Juttertje, Terschellinger kruidenbitter. Om 16.30 uur vertrokken we weer van het eiland met de sneldienst, deze doet er 45 minuten over, we hebben voor in gezeten op het bovendek, bijna met onze neus tegen het raam. Deze boot is dus meer dan 2 keer sneller als de reguliere dienst. Op Terschelling zijn we nog naar het museum geweest van Willem Barentsz, Terschellings beroemde inwoner die de reis naar Nova Zembla maakte en daar het behouden huis bouwde. Het is een klein museum, de moeite waard, daar waren ook stijlkamers met het alledaagse leven van Terschellingers in het verleden. Daar kwam ik een tegelwandje tegen in een klein, piepklein keukentje. Voor onze traditionele quilters heb ik daar een foto van gemaakt, misschien interessant voor Supergoof.

t

Digna zei

Hoi Aart,

Genieten jullie maar lekker van je vakantie! Volgens mij zit het weer goed mee; als het in ieder geval maar droog is, hè? Ik zie dat jij er óók al "zo een" bent, net als ik en veel andere quilters: alles om je heen in stof zien. Die tegeltjes zien er inderdaad uit als Supergoof-tegeltjes, mooie "layout" ook ;)!
Groeten van Digna
P.S. Jullie hebben wel een schitterend uitzicht daar!

vilterietje zei

nu zijn we weer op de hoogte van een stukje aardrijkskunde en geschiedenis;)
genieten maar en tot....riet:)

Liesbeth Wessels zei

Jullie hebben geluk met het weer. Op het journaal zag ik gisteren dat het daar mooi is, hier is mistig en waait een koude wind. Geniet maar samen, en laat ons meegenieten van jullie uitstapjes en foto's. groeten liesbeth

marjolijn zei

Volgens mij zijn jullie volop aan het genieten daar. Leuk dat jullie ook nog even een oversteek hebben gemaakt. Ja, de Waddenzee heeft veel te bieden en zo'n juttertje valt ook niet te versmaden. Lekker verder genieten dus!

Lida zei

Lijkt mij dat jullie een geweldig, maar wel fris uitje hebben gehad! Dat tegelwandje is prachtig en niet allen voor Goof! Groetjes
Lida

Shirley zei

Prachtig uitzicht, mooi weer, goed gezelschap en lekkere chocolade, wat wil je nog meer?

goof zei

Mooi tegeltje ook! Het ene firuurtje lijkt net een randje uit de Morrell te hebben,... bedankt Aart!

komt een *r* weghalen en geeft een *g* terug,...