donderdag 19 augustus 2010

Vragen en antwoorden.

Soms krijg je vragen in je reacties, die je niet kunt beantwoorden, bijvoorbeeld omdat iemand geen E-mail adres heeft staan op zijn/haar blog, zoals ik ook tot diegene behoor. Daarom doe ik het nu maar weer eens in het algemeen, dan kan iedereen er van mee profiteren. Zo vroeg Joke de Ruijter wat
P1020412.JPG
een tag-apparaat was, Joke dat is een apparaat waarmee je kleine plastic ‘nietjes’ door de lagen van een quilt kan schieten, je kunt dit vergelijken met manier waarop labels en prijskaartjes aan kleding worden bevestigd, dat is namelijk ook een tag-apparaat. Maar voor ons quilters niet geschikt, omdat de ‘nietjes’ te groot zijn,  deze tags zijn 5,4 millimeter lang. Tijdens het quilten hebben deze tags nog wat ruimte om mee te bewegen met de 3 lagen. Met het taggen van de quiltlagen begin ik ook in het midden net als met het quilten. Door het quiltwerk zal de top altijd een beetje kleiner worden, afhankelijk van de mate van quilten. Ik gebruik bij het sandwichen van de lagen graag spuitlijm, er zijn verschillende merken te koop, zoals 505, Aurifil in mijn geval en zelfs bij de Action verkopen ze spuitlijm. Als ik ga sandwichen dan spreid ik eerst de achterkantstof over de vloer, ik strijk het met mijn handen glad over de vloer uit en zet de randen vast met schilderstape. Dan gaat de laag Hobbs of fiberfill erover heen en die wordt ook glad gestreken. Daar boven op komt de top, die ik ook strak strijk met mijn handen. Nu begint het leuk te worden, want ik sla nu de top voor de helft voorzichtig terug, dat doe ik ook met de Hobbs. De achterstof spuit ik in met spuitlijm, ik gebruik niet zo veel, want dat is niet nodig, dan sla ik de Hobbs heel voorzichtig terug, stukje voor stukje en strijk het gelijk vlag met mijn handen. Daarna ga ik naar de andere kant van de quilt en doe het zelfde, ik haal de Hobbs terug totdat ik voel dat het niet verder meer kan ( dat stuk wat ik net heb verlijmd) en spuit weer lijm op de achterkantstof, de Hobbs wordt weer voorzichtig terug gestreken. Nu doe ik hetzelfde met de top, eerst de ene kant, daarna de andere kant. Gaat het niet helemaal goed, dan kan je altijd een laag optillen en overnieuw vlak leggen. Nu de 3 lagen vast zitten begin ik in het midden met de tagger. Ik steek de naald van de tagger door
P1020413.JPG
de 3 lagen en druk op het handvat en haal de naald uit de stof. Hiernaast heb ik het gedaan met het zakje waarin ik de tagger en de ‘nietjes’ bewaar, zo blijft alles bij elkaar. Het zakje heb ik gemaakt van een langwerpig stuk stof, de boven en onderrand zijn omgeslagen, een centimeter of 3 en vastgenaaid. Daarna vouw ik de stof dubbel en naai de zijkanten dicht, door naaien tot aan de omslag, anders kan er geen koord meer doorheen. De randen van de omslag werk ik verder niet af, het is maar een zakje voor eigen gebruik. Na het quilten knip ik de ‘nietjes’ door en schud de quilt uit. Het tag-apparaat is te koop onder de naam Microstitch, quiltwinkels verkopen het vaak wel. Binnenkort komt de tentoonstelling van het Quiltersgilde weer en er zijn vast winkeltjes die ze verkopen. Nu even wat anders, over het foutje wat ik maakte met de rand van ‘Zigzag door kleurenland’, ik ga er niet mee zitten, vind nu zelfs de donkere strepen in door de gekleurde strips lopen wel leuk. Wassen ga ik de quilt onder geen beding, ik weet niet wat ik dan over houd. Wat ik fout heb gedaan weet ik niet, de volgende keer nog beter opletten!!
P1020415.JPG
Hebben jullie gemerkt dat ik het al een tijd niet meer over de Tulip Tiles heb gehad, het laatste patroondeel zou 18 Juli worden geplaatst om te downloaden, dat werd een week later, maar ondertussen was ik druk met van alles en nog wat, nu schoot het me gisteren te binnen en heb ik eerst de tekst maar eens even door gelezen. Omdat in het patroon wordt uitgegaan van machinewerk en ik het met de hand maak, moest ik de maten weten, voor ik de stof ga tekenen. Ik heb hier nu een lijstje liggen met de maten, maar nu kan ik de stof niet meer vinden. Ik zal mijn oma zaliger maar weer een keer citeren: Wat het huis kwijt raakt, zal het huis ook weer geven. Daar vertrouwen we dan maar op! Ik hoop dat ik wat heb kunnen helpen. Vragen stellen is geen bewijs van domheid, domme vragen bestaan dan ook niet. Veel plezier vandaag!

4 opmerkingen:

vilterietje zei

Ha Aart! Mooie uitleg! Zelfs voor vilterietje te begrijpen hihi!
Ben nog niet aan mijn linkje toegekomen, maar met het weekend voor de deur moet dit gaan lukken.
Groetjes en tot... Riet

Nienke zei

Heerlijk zo´n uitgebreide uitleg, dank je wel. Ik ben vóór het online beantwoorden van vragen want de kans is groot dat meer mensen het niet weten als één het niet weet ;-). En soms weet je niet eens wat je niet weet!

Anoniem zei

Zo'n apparaat heb ik ook. Super.
Maar ik gebruik kleinere nietjes. Die zijn maar 4,4mm. En o.a. bij Wybenga verkrijgbaar. Daar heb ik ook mijn Tagger vandaan.

Groetjes Marjolein uit Zoetermeer

Oma de Ruijter zei

Aart hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. En dat van het email adres ik ga eens kijken waar en hoe ik dat kan invullen zodat er ook gewoon antwoord via de mail gegeven kan worden .... Maar nu konden anderen ook meegenieten van je keurig uitgelegde antwoord. Je bent toch niet toevallig schoolmeester? ;-)