dinsdag 31 augustus 2010

Foutje hersteld.

Het was even een worsteling, maar de fout is hersteld. Als een quilt al gesandwichd is en je moet dan steekjes losmaken en een deel aan naaien is wel lastig, maar het is gelukt. Wat was nu het probleem? Zie de foto hieronder, de onderste rand had door moeten lopen, zodat de gele stroken een hoek
P1020476.JPG
gaan vormen, dus de naden moesten los en ik moest er aan de onderste rand een stuk aannaaien. Dat aannaaien is een hels karwei, omdat je de hele quilt op de naaimachine moet meenemen, soms moest ik een paar tags losknippen omdat de rand niet voldoende omgeslagen kon worden. Even niet nadenken kan grote gevolgen hebben, misschien heb ik er wat van geleerd, misschien maak ik de fout nog eens. Ik had geluk dat ik het stuk rand dat ik eraf had geknipt had bewaard. Daar heb ik ook nog wat van los moeten tornen en daarna konden er gekleurde banen aangenaaid worden, ik heb er geen stof voor hoeven snijden. Toen de rand goed zat kon de rand weer getagd worden, en kon ik de laatste blokken machinaal quilten. Maar hoe moest de rand worden? Dat is te zien op de volgende foto, alleen is dit een andere hoek van de quilt.
P1020477.JPG
Ik twijfel nog of er nog een rand om de quilt komt, daar had ik een stof voor gekocht, misschien moet ik het eenvoudig houden met een bies, want er zit al zoveel kleur in deze NYB. Straks ga ik even koffie drinken bij Jos en naar haar opgeknapte tuin kijken, misschien heeft ze haar koor jurk al zo ver klaar dat ze deze even past. Ik heb gisteren vernomen dat ze met een mouw bezig was die strak moet gaan eindigen op de bovenkant van haar hand, ik denk met een ringetje om haar middelvinger of ringvinger, Ze had daarvoor een model gemaakt, die haar wel beviel, maar nu moest ze de echte nog maken, mis knippen zou fataal zijn. Ik neem de NYB maar mee, dan kunnen we samen overleggen en kan ik mijn vervolg plannen gaan maken. Morgen plaats ik de foto’s van de andere hoeken van het middenstuk van de NYB, want anders wordt dit wel een erg groot bericht. Ik wil jullie bedanken voor de reacties van gisteren, eigenlijk weet ik het ook wel, maar in het vuur van de strijd, vergeet je dat je een topstitch naald in het bakje met machinenaalden hebt zitten. Ik mag wel overal briefjes op gaan hangen, denk om dit, denk om dat. Ik denk dat ik maar beter na moet denken, denken jullie niet!

6 opmerkingen:

Katrina zei

I love the colors!

vilterietje zei

Ha Aart!
Fijn dat je met Jos kunt overleggen over je NYB, dat geeft meestal een lekker gevoel. Geniet van de koffie!
Groetjes en tot...
Riet

sylvia zei

wat een gemier, he, om zo je fout te herstellen!
maar goed, het is gelukt!!
die gozer van gister, lekker ding, hoor! haha

JOS zei

Welja, wordt er op het quiltblog van Aart over mijn galajurk voor het koor gepraat !
Nou het is goed gelukt hoor; de mouwen zijn echt mooi geworden met (inderdaad) een puntje op de hand wat nog een extra reepje zwart stof (in vorm) onder de kanten mouwen uit heeft. De drie rokken zijn klaar; het bovenstukje is klaar plus de voering daarvoor en nu moet ik alles nog aan elkaar naaien. Tjonge wat had ik een ingewikkeld patroon bedacht. Wie nu lekker nieuwsgierig geworden is nodig ik uit om naar een van onze (zie www.GOOG.nl) reeks concerten
(26) met Marco Bakker en Alexandra Reinprecht met L'Orchestra Particolare o.l.v. Jan Stulen te komen kijken en dan vooral om te genieten van deze prachtige muziek. Het quilten is er de laatste tijd een beetje bij ingeschoten maar ik kan bijna mijn wachtende projecten weer oppakken. Ik heb me wel dagelijks opgetrokken aan de gezellige quilt-blogberichten van jou Aart !!!

Patty Biermans zei

Hallo Aart,
Het geeft toch een fijn gevoel als je een probleem succesvol kunt oplossen, zelfs als het heel veel werk kost. Ik vind het een prachtig werk wat je maakt. Groetjes.... Patty

yvon zei

Grrr. dat is waardeloos zeg. Maar wat een moed om alles los te halen inplaats van hem voor een tijdje in een ufohoek te gooien.