dinsdag 12 oktober 2010

Een antwoord voor Tilly.

Dan neem je je voor om een dag geen bericht te maken, omdat ik niet zoveel zou doen. Dan komt er een reactie van Tilly met de vraag of dit een atarashi patroon is, tilly is gefascineerd door de vouw techniek. Gistermiddag in de sauna heb ik rustig kunnen nadenken hoe ik de sterren ooit gevouwen heb, dankzij de rust ben ik erachter gekomen. Toen ik thuis kwam heb ik een lapje genomen en ben gaan vouwen.
P1020618.JPG
Neem een lapje van bijvoorbeeld 18 x 18 cm en vouw dit doormidden, vouw het open en draai het lapje een kwart slag, vouw dat ook weer dubbel. Geef de vouw even duidelijk aan tussen de nagels.




Pak nu het lapje bij de vouwen beet en leg die vouw neer op 2 cm van de rand. Doe dat met de klok mee en alles dezelfde kant op.
P1020619.JPG





Zet de verschuivingen met een speld vast en hier zie je al dat er een vierkant ontstaat in het midden.
P1020620.JPG





Hier is het vierkant ontstaan en plat gelegd, om deze vorm vast te houden zet er dan de strijkbout op.
P1020621.JPG





De achterkant van het lapje komt er aan de achterkant zo uit te zien. Let er wel op dat ik het uit de losse pols heb gevouwen, de afmetingen zijn nu ongeveer 11 x 11 cm.
P1020622.JPG





Nu komt het vouwen van de sterpunten. Vouw op dezelfde manier als in het voorgaande de vouw van het kleine vierkant lang de vouwlijnen van stap 1, zet de punten ook even met een speld vast en let erop dat het uiteinde niet helemaal doorloopt tot de rand van het lapje, dit is omdat je later de blokjes aan elkaar wilt naaien, dus denk aan de naadtoeslag.
P1020623.JPG





Hier heb ik drie sterpunten gevouwen, nu komt het moeilijkste, de laatste sterpunt moet je een beetje tussen alles door vouwen.
P1020624.JPG





Hier zijn de vier sterpunten klaar, doordat ik uit de losse pols heb gevouwen ziet het er niet zo mooi uit. Ik haal straks de spelden er weer uit en dan kan het lapje weer bij de rest. Natuurlijk is dit niet alleen voor Tilly gedaan, maar voor iedereen die dit wil gebruiken. Doe er jullie voordeel mee. P.s. zet de puntjes van het vierkant, die nu op de grens zitten van het ene sterpuntje naar het andere sterpuntje vast met een klein draadje, anders vallen de sterren weer open, daarna de strijkbout er weer op zetten voor scherpe lijnen.

8 opmerkingen:

sylvia zei

Aart, wat ben je toch een lieverd!!
wil je een dagje rust en geef je ons alsnog zo'n digitale workshop!!
ik ga het binnenkort eens uitproberen!
X, syl

Unknown zei

prima uitleg!
Bedankt
Groetjes Berbel

vilterietje zei

Mooie uitleg, maar....nu snel naar de sauna! Badder ze en veel genot en tot...Riet

Tilly zei

Aart, heb ik nu op mijn geweten dat je niet ontspannen uit de sauna bent gekomen?sorry hoor, maar ik ben echt gefacineerd door je vouwtechniek, bedankt voor je heldere uitleg en ik ga het zeker uitproberen,hoop binnen niet al te lange tijd iets te laten zien. erg bedankt hoor,enne hoop dat je binnenkort weer naar de sauna kan.groetjes Tilly

Liesbeth Wessels zei

Ik sluit me bij de anderen aan, bedankt, deel 1 heb ik al eens gedaan, deel 2 lukte me tot nu toe niet. groet liesbeth

Anoniem zei

Ik sluit me bij iedereen aan. Bedankt voor alle moeite.
Groet, Ineke

Birgitte aka Bietje zei

Ja, vouwquiltwerk of hoe het ook heet, vind ik zelf ook erg interessant. Tot nu toe kan ik er weinig over vinden. Maar na jouw digitale cursus, ga ik toch het blokje eens uitproberen. Dankjewel.

Patty Biermans zei

Ik vind het leuk om zo'n uitleg te krijgen.Ga het zeker eens proberen. Dit kan ook met papier neem ik aan? groetjes, Patty