zaterdag 16 oktober 2010

Restverwerking 3 en tutorial borduren.

Gisteren nog even tijd gehad om toch nog 2 agenda’s te voorzien van een gezellig hoesje, ik had een mail gekregen van Suus en aan de hand van die mail ben ik aan de gang gegaan. Ik weet niet of ik alles goed heb begrepen, maar toch liggen er weer twee.
P1020632.JPG
Bij de linker agenda heb ik een stuk lint vast gezet en bij de rechter 2 stukken met een bloemmotief, met behulp van een siersteek langs de rand van het vierkante stofje wordt het best een leuk hoesje. Nu heb ik in totaal 5 agenda’s klaar en naar aanleiding van de reacties denk ik er nog wel 5 bij te kunnen kopen, aan de andere kant weet ik niet of er veel belangstelling voor zal zijn. Natuurlijk kan ik alle buren wel voorzien van een agenda met oud en nieuw, maar ik denk dat die zichzelf wel van een agenda kunnen voorzien.
Gisteren las ik het blog van Riet, http://vilterietjes.blogspot.com , waar ze schreef over een borduurpatroontje. Ze wil deze gaan maken, maar vroeger op school ging het niet zo goed met borduren en het werkje nam ze dan mee naar huis, zodat haar moeder het goed kon maken. Ik heb een grote reactie geplaatst, waarbij ik heb uitgelegd hoe ze te werk kan gaan. Nu is dat toch moeilijk met alleen tekst, degene die schrijft die ziet het voor zich, maar de lezer(es) heeft die beelden niet. Daarom heb ik mijn borduur naalden maar weer eens opgezocht en een borduurwerkje wat ik zelf heb geborduurd jaren geleden.
P1020630.JPG
Dit patroon komt uit een Libelle van jaren geleden, ik had er ook één met allerlei taarten. Ik heb er ontzettend veel plezier van gehad, in mijn vorige huis pastte het wel in een dienblad, in dit huis zou het ook in een dienblad passen, maar het appartement past er niet bij. Nu ligt het werkloos in een bak. Maar vandaag mocht het even het daglicht aanschouwen en gelijk stuur ik het de hele wereld over. Ooit heb ik een kerstmerklap geborduurd uit een boek van Jan Houtman. Google even op de naam en je vindt wel wat. Jan woonde met zijn partner in Herwen en Aerdt, een tijdje geleden is hij overleden.
Ik heb voor iedereen die het kan gebruiken en ook voor Riet een tutorial gemaakt, hoe begin je met aanhechten van het borduurgaren en hoe maak je de kruisjes.
P1020634.JPG
Ik heb Riet geschreven dat je een het beste een raster over je borduurlinnen kan zetten met een enkel draadje, neem daarvoor geen donkere kleur of rood, die geven af bij het weghalen. Zo’n raster maak je met een enkel draadje en je gaat onder 2 draadjes door en over 2 draadjes heen, tenminste als je borduurlinnen gebruikt die zo fijn is als op de foto. Die lijnen maak je zowel horizontaal als verticaal. Ik heb geleerd om het borduurgaren aan te hechten zonder een knoopje aan de achterkant te hebben, die komen lelijk over als je je borduurwerk gaat inlijsten. Haal je een strengetje borduurgaren los, dan is de lengte van de streng 6 meter, verdeel deze draad, die uit 6 losse draadjes bestaat, in 4 gelijke stukken, dus 1,5 meter per deel. Ik wind deze stukken op een kartonnetje. Je neemt nu 1 draad en pakt de 2 uiteinde bij elkaar en doe deze door het oog van een borduurnaald, je ‘dubbele’ draad is nu 75 cm lang. Steek de naald vanaf de bovenkant door het linnen en laat het 2 draadjes verder, erboven, weer boven komen. Trek de draad niet
P1020635.JPG
door, maar haal de naald door de lus, een beetje aantrekken zodat de draad goed komt te liggen. Je steekt nu de naald 2 draadjes naar rechts tussen 2 draden borduurlinnen en komt 2 draadjes erboven weer boven. Daarna steek je de naald weer in het linker onder gat en kom 2 draden naar rechts weer boven.



Nu heb je het eerste kruisje gemaakt. Je werkt eerst van links naar rechts, ga je aan het eind van de kleur die je gebruikt naar de lijn erboven en dan werk je van rechts naar links.
P1020636.JPG
Hiernaast zie je wat ik bedoel.




Bij het afhechten van het borduurgaren steek je de naald naar achteren en werkt de naald voorzichtig door de steken heen, geen knoop maken, maar na een steek of tien het garen afknippen.
P1020637.JPG
Je gaat nu weer verder vanaf het begin, het is net een mantra, telkens hetzelfde, linker onderkant de naald insteken, 2 draadjes erboven weer boven komen, rechtsonder weer de naald insteken en rechtsboven 2 draadjes verder de naald weer boven laten komen.



Voor oude patroontjes, ga eens kijken op een rommelmarkt of bij De Slechte, daar vindt je nog weleens wat.
P1020638.JPG
Ik hoop dat het nuttig is geweest dat ik deze tutorial heb geplaatst, mooie steken geven jaren later nog veel plezier, mijn citroenen liggen nog steeds op de schaal.

5 opmerkingen:

Liesbeth Wessels zei

Grappig vroeger borduurde ik ook veel kruissteekjes, het was zo rustgevend. Jij moet het als een mantra, en dat herken ik helemaal. groet Liesbeth

vilterietje zei

Ha Aart! Allereerst hartstikke bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan! Van ze lang zal ze leven had ik niet verwacht dat mijn oproep zoveel te weeg zou brengen. Nu is mijn probleem niet, dat ik niet weet hoe ik een kruisje moet maken, dat lukt nog een klein beetje, al ben ik er waarschijnlijk niet precie genoeg voor, maaaaaar.... zodra ik het werk omdraai om aan de volgende "regel" te beginnen, lig ik echt helemaal in de knoop.
Ik ga eens proberen om op heel grof materiaal te oefenen. Het hondje maak ik af, gewoon zoals het is, met alle fouten erin.
Nogmaals dank je wel, want het aan en afhechten is heel duidelijk beschreven en daar had ik nog geen kaas van gegeten.
Lieve groet en tot....Riet
PS: mijn citroenen zijn op!

Anoniem zei

heerlijk borduren, ik doe het graag, maar veel te weinig!
alhoewel er altijd borduurwerk binnen handbereik staat!
borduren is yoga voor de geest....;;))
groetjes, Sylvia

Unknown zei

Borduren vind ik ook erg leuk, ik heb ook nog een werkje liggen wat nog lang niet af is, daar moet ik deze winter echt weer eens aan verder werken.
Groetjes Berbel

Anoniem zei

Hallo Aart,

Ik heb al heel veel geborduurd, maar ik doe het toch iets anders. Ten eerst gebruik ik voor het maken van een raster altijd gewoon (poliesther machine)garen en van afgeven heb ik nog geen last gehad. Verder maak ik altijd eerst halve kruisjes voor zover mogelijk en ga dan terug. Ook werk ik een patroon af van links naar rechts, dit komt doordat ik de kruisjes ook van links naar rechts maak. Aan de achterkant van het werk zie je dan alleen maar kleine streepjes. Aan en afhechten doe ik door de draad door de steekjes aan de achterkant te halen. Deze techniek heb ik ooit ergens gelezen en ik moet zeggen dat het perfect werkt. Aan de achterkant ziet het er net zo mooi uit als aan de voorkant. Nergens knoopjes, losse draadjes en ik probeer ook te vermijden dat het te dik wordt.
Ik heb er geen foto's van, maar als je erin geïnteresseerd bent, wil ik er wel een paar maken.

Groetjes Marjolein uit Zoetermeer

Groetjes