dinsdag 28 december 2010

Hartkloppingen!

Gisteren heb ik mijn geverfde lappen eens bij elkaar gepakt, ik besloot ze eerst maar eens te wassen, maar toen de wasmachine al een tijdje draaide, zag ik dat het water nogal donker was geworden! Daar schrok ik behoorlijk van, ik had alle kleuren bij elkaar in de wasmachine gestopt en toen ik door het glas keek, kon ik geen kleur meer onderscheiden. Ik had nog iemand aan de telefoon en vertelde wat er aan de hand was. Na dat telefoongesprek heb ik de wasmachine gelijk maar laten spoelen en centrifugeren.
P1020908.JPG
Toen het programma klaar was, is alles in de droger gegaan en daarna heb ik alles gestreken, kon ik gelijk kijken wat er gebeurd was! De kleuren zijn wel minder fel geworden op een paar lappen na, maar het donkere water heeft ook strepen na gelaten, zoals je hiernaast ziet. Onder het strijken heb ik eens goed nagedacht wat er gebeurt zou kunnen zijn, ik denk dat er na het uitspoelen van de lappen na het verven verfstof in de stof blijft zitten die je er later uitwast. Er zijn stoffen bij die een veel diepere tekening hebben gekregen en er zijn er ook bij die kleur hebben verloren. Maar die zijn altijd nog te gebruiken als ondergrond voor zeefdrukken.
P1020909.JPG
Eén van de lappen die veel mooier uit de strijd is gekomen is deze lap, die geverfd is nadat ik de lap met roestige spijkers had geverfd. Nu heeft het een bijna vuile kleur gekregen. De vraag kwam bij me op of ik niet eens moest gaan verven met de poetsdoeken uit een garagebedrijf. Wie weet geven die ook wel een mooie resultaat. Ja, je kan rare ideeën krijgen van strijken!! Vast niet goed voor de geestelijke gezondheid. Ik weet ook wel wat er fout is gegaan met sommige materialen, want de hobbs die ik geverfd heb, was niet gestreken, maar wel tussen de lappen in de was gedaan. Die hebben natuurlijk ook verfstof afgegeven aan het waswater. Het was te donker om er een foto van te maken, maar ze zijn wel erg mooi geworden, hetzelfde voor de stukken gaasdoek. Creatief gezien zijn er dus erg leuke dingen tevoorschijn gekomen, dus ga ik niet klagen, ook niet huilen. Gebeurt is gebeurt.

5 opmerkingen:

vilterietje zei

zo zie je maar weer dat creativiteit zelfs in de wasmachine doorgaat!
leuk verhaal over queen, heel vrremd, ik ken je niet, maar ik had niet gedacht dat je een broer had haha! lieve groet en voorzichtig met plastic schepjes en tot....riet:)

Shirley zei

Mijn moeder verft al jaren en gooit gewoon een stel colour-catcher doekjes in de was. En haar lappen gaan op 60ºC! en geven nadien niet meer af.

liesjequilt zei

ze zeggen toch altijd wel dat je met het spoelen in de wasmachine toch wel ongeweer de zelfde kleuren bij elkaar moet doen.
Heb zelf ook wel de ervaring dat alles wat vager wordt als het bij elkaar in gaat. vind ik wel jammer
maar wel spannend!
Je hebt er zelf een bepaalde voorstelling van en als het dan anders wordt is dat toch wel een beetje een teleurstelling
Je kun er toch nog wel van slapen?

gr. Liesbeth Frederiksoord

christina zei

ik was de geverfde stoffen nooit. Ik spoel ze alleen in de wasmachine

Suus zei

Zo zie je maar, na elke handeling is het soms toch weer een verrassing. Ik zelf was de geverfde lappen altijd na het spoelen op 30 graden. En dat gaat goed maar ik doe wel dezelfde tinten bij elkaar.